Vliegtuigcrash Ethiopië met zo'n snelheid dat toestel in grond verdween
De Boeing 737 MAX die op 10 maart neerstortte in Ethiopië, deed dat met zo'n hoge snelheid dat er maar weinig overbleef van het toestel. Zelfs helikopterpiloten die het gecrashte toestel zochten, zagen het neergestorte vliegtuig over het hoofd.
Dat blijkt uit informatie rondom het onderzoek naar de vliegramp, waar The Wall Street Journal over schrijft. Ze citeren een van de twee helikopterpiloten die op zoek waren naar het gecrashte toestel. "We kunnen het toestel niet zien in het laagland, We gaan richting het hoogland om daar te kijken."
De piloten hadden niet door dat ze op dat moment boven de rampplek cirkelden.
De duikvlucht ging met zo'n hoge snelheid en het vliegtuig ging zo steil naar beneden dat er door de klap een enorme krater in het landschap ontstond. Het vliegtuig boorde zich volledig in de grond.
Vanuit de lucht was de rampplek daarom slecht zichtbaar, schrijft The Wall Street Journal. "Toen ik op de rampplek aankwam, bevond het vliegtuig zich compleet onder de grond. Toen wist ik dat er geen overlevenden waren", stelt de ceo van Ethiopian Airlines.
Bekijk hier (lucht)beelden van na de crash:
Op basis van de laatste vlieggegevens blijkt dat het vliegtuig op het laatste punt bijna 400 knopen vloog, stelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert. Dat komt neer op zo'n 700 kilometer per uur. "Je kunt je wel voorstellen dat er dan niets overblijft van het toestel. Graafmachines waren dagenlang aan het werk om de stukken van het vliegtuig uit de modder te trekken."
De beelden die Melkert zag na de crash, deden hem denken aan eerdere rampen. Bijvoorbeeld die met het toestel van Afriqiyah Airways in Tripoli in 2010. "Als je dat ongevallenrapport later las, bleek dat dat vliegtuig met 400 kilometer per uur in de grond gevlogen was. In Ethiopië ging het om nog een hardere klap, maar daar was het toestel wel weer kleiner."
In die zin is de crash met het Germanwings-toestel in 2015 beter te vergelijken. De omvang van het toestel is vergelijkbaar met de Boeing 737 MAX in Ethiopië. Daar boorde een piloot het toestel doelbewust in de Alpen. "Bij die beide andere rampen zag je nog wel brokstukken, omdat de ondergrond van de crash harder was."
Na een vliegramp wordt Melkert vaak gebeld met de vraag: "Wat is er denk je gebeurd?" Een antwoord heeft hij dan eigenlijk nooit. Ja, hij zag bij de ramp in Ethiopië dat de klap enorm moest zijn geweest. Maar elke keer wordt hij weer verrast door de uiteindelijke oorzaak van een crash, zegt hij. Die duidelijkheid volgt pas weken, zo niet maanden of jaren later.
"Het is juist belangrijk om in deze fase niet te snel conclusies te trekken over wat er gebeurd is", zegt Melkert. "Bij vrijwel elk ongevallenonderzoek blijkt er toch een verrassing uit het onderzoek naar voren te komen, iets wat je in eerste opzicht niet had verwacht. Die verrassing wil je absoluut niet missen in het onderzoek, want anders kan die je de volgende keer 'in de staart bijten'."