Een medewerker van Amazon in een distributiecentrum in Mönchengladbach AFP

Wanneer en met wat precies is nog onduidelijk. Maar dat Amazon dit jaar de Nederlandse webwinkelwereld op de kop wil zetten, staat vast. De gevestigde orde van webshops zet zich alvast schrap voor de entree van de Amerikaanse webwinkelgigant.

Zo maakte Bol.com vorige week wereldkundig dat het zich meer gaat toeleggen op de verkoop van kleding. "Een logische stap", zegt een woordvoerder, en een zet die volgens het bedrijf niets te maken heeft met de komst van Amazon. Bol.com breidt naar eigen zeggen "vanaf het begin" het assortiment uit ten behoeve van de klant. "En dat staat los van een concurrent, al twintig jaar lang."

Miljoenen producten

Maar volgens retailexperts wil Bol.com zich tijdig wapenen tegen Amazon; met duizenden kledingmerken in het assortiment verstevigt het bedrijf alvast de concurrentiepositie.

Eerder deze maand werd bekend dat bedrijven zich kunnen registreren bij Amazon, om straks via de Nederlandse website van het bedrijf miljoenen producten aan te bieden. Vrij vertaald: Amazon.nl komt er nu echt aan.

Nederlandse klanten konden via onder meer de Duitse Amazon-site al veel producten bestellen. Maar niet alle Duitse aanbieders verzenden hun producten naar Nederland en de site is slechts deels vertaald. Daardoor weten consumenten Nederlandse webshops als Bol.com en Coolblue aanzienlijk beter te vinden.

Een volledig Nederlandse webshop, inclusief Nederlandse aanbieders, moet daar verandering in brengen. Wanneer het bedrijf in ons land gaat uitbreiden en welke producten er aangeboden worden, wil een Amazon-woordvoerder niet zeggen. "Maar we kijken ernaar uit om onze klanten in Nederland, later dit jaar, een betere winkelervaring te bieden", laat hij enigszins cryptisch weten.

Niemand weet hoe groot ze hier gaan worden.

Kitty Koelemeijer, Nyenrode Business Universiteit

En de ervaring leert: overal waar Amazon komt, slokt het de zogenoemde e-commercemarkt (de handel via internet) op. In Duitsland, het eerste Europese land dat Amazon aandeed, is het al jaren marktleider. Net als inmiddels in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje.

Volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nyenrode Business Universiteit, is een snelle opmars voor Amazon in Nederland geen uitgemaakte zaak. "Amazon doet het minder in landen met gevestigde partijen, dus niemand weet hoe groot ze hier gaan worden", zegt Koelemeijer.

Consultancybureau Simon-Kucher & Partners berekende via een enquête onder ruim 1000 Nederlanders dat Amazon zo'n 10 procent onder de prijzen van Nederlandse webwinkels moet gaan zitten als het snel de Nederlandse consument wil veroveren.

Koelemeijer fronste haar wenkbrauwen toen ze dat percentage zag. "Ik weet niet hoe ze daarbij komen. Het zal vooral afhangen van het type consument", zegt ze. Ze verwacht daarom niet dat Bol.com "zomaar wordt gedecimeerd" door Amazon.

'Eigen ecosysteem'

Ze legt uit dat Amazon uniek is door het aanbieden van totaalpakketten, met bijvoorbeeld streamingdienst Prime, waarmee het consumenten het eigen ecosysteem intrekt. "Dat kan een consument verleiden, want ik zie Bol.com bijvoorbeeld niet snel een serie ontwikkelen."

Bol.com heeft op zijn beurt een warme band met aanbieders, zegt Koelemeijer, waardoor het over een sterk en snel landelijk netwerk beschikt. Koelemeijer: "Wel is iedereen het erover eens dat Amazon een enorme boost gaat geven aan de e-commerce in Nederland."

In Mönchengladbach, vlak bij Venlo, heeft Amazon een nieuw distributiecentrum gebouwd EPA

Uiteindelijk denkt Koelemeijer dat het vooral Amazon zelf is dat gaat bepalen hoe succesvol het bedrijf wordt in Nederland. "Want ze zijn gigantisch", zegt Koelemeijer, doelend op de Amazon-omzet van bijna 200 miljard euro tegenover de 'slechts' 1,6 miljard van de Nederlandse marktleider Bol.com. "Het hangt er puur vanaf hoeveel energie ze erin steken."

Zowel Bol.com als Amazon benadrukt overigens niet met elkaar bezig te zijn. "We hebben veel vertrouwen in de positie die we hebben in Nederland, staan er sterk voor en kijken naar Amazon niet anders dan naar andere spelers", stelt een Bol.com-woordvoerder.

'Niet tegen te houden'

Amazon zegt zich vooral te focussen op klanten, en niet op de concurrentie. "Daarnaast is online retail nog maar een klein deel van de gehele sector, dus er is ruimte voor veel winnaars", zegt een woordvoerder van het bedrijf, doelend op het gegeven dat de omzet van webwinkels een klein percentage van de totale detailhandelomzet is (in Nederland naar verluidt zo'n 15 procent).

"Maar als Amazon wil, is het niet tegen te houden", benadrukt Koelemeijer. "Ze hebben zeker de potentie marktleider te worden. Hoe snel, is alleen de vraag. In Duitsland ging het rap, omdat daar verder niets was. In Nederland is dat anders. Het is dus meer de vraag wanneer, dan of. En dat wanneer kan best lang duren."

Top 10 webwinkels 2019 (Twinkle 100)

Notering Notering 2017 Webwinkel Omzet
1 (1) bol.com 1,6 miljard euro
2 (2) Coolblue 1 miljard euro
3 (5) Albert Heijn 565 miljoen euro
4 (3) Zalando 550 miljoen euro
5 (4) Wehkamp 530 miljoen euro
6 (7) Amazon 350 miljoen euro
7 (6) The Learning Network 268 miljoen euro
8 (11) Jumbo 265 miljoen euro
9 (9) MediaMarkt 220 miljoen euro
10 (8) H&M 215 miljoen euro

STER reclame