NOS/NPO/AVROTROS

Het Eurovisie Songfestival 2020 wil voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk zijn. Niet alleen op televisie, maar ook in de zaal. Daarom worden dit jaar in Ahoy voor het eerst ook speciale plekken ingericht voor mensen met een auditieve en visuele beperking.

"Er komen schermen die op zo'n manier worden geplaatst, dat mensen zowel het podium als het scherm kunnen zien voor ondersteuning", vertelt Sietse Bakker, hoofdproducent van het festival. Op die schermen wordt dan live ondertiteld voor mensen met een auditieve beperking en zullen de liedjes met signdancers te zien zijn.

Sfeer van het liedje

"Signdancing is veel meer dan gebarentaal gericht op het overbrengen van de emotie van een liedje en daardoor heel toegankelijk", legt Bakker uit. "Het zit als het ware tussen de gebarentaal en de artiest op het podium in."

Zweden was een aantal jaren geleden het eerste land dat signdancers inzette om met ritmische gebaren de sfeer van een liedje weer te geven. "Dat bleek enorm aan te slaan, zelfs bij een veel bredere doelgroep dan de dove en slechthorende mensen voor wie het bedoeld was."

Zo waren de signdancers aan het werk tijdens het Eurovisie Songfestival 2019:

Ook aan mensen met een fysieke en visuele beperking is gedacht. Er zijn speciale rolstoelplaatsen en voor blinden en slechtzienden is er in een apart deel van de zaal audiodescriptie aanwezig. Daarin wordt beschreven wat er op het podium gebeurt.

"Het vraagt wel iets extra's van je als evenementenorganisator", zegt Bakker. "Maar we wilden dat het Songfestival voor iedereen zou zijn. Daarin hebben we als publieke omroep ook een voorbeeldfunctie en het is natuurlijk ook heel mooi als we straks aan andere evenementenorganisatoren kunnen laten zien dat het ook echt kan."

Heel veel prikkels

Zo mogen andere bezoekers bijvoorbeeld geen last hebben van die lichte schermen in de vrij donkere zaal en ook wil je niet dat die in beeld komen tijdens de live-uitzendingen. "Best complex allemaal, je moet dus heel goed nadenken waar je ze neerzet."

Volgens Bakker loopt Europa op dit gebied behoorlijk achter. "Let maar eens op, als in Amerika een sheriff een persconferentie geeft, staat daar altijd een gebarentolk achter. Zo is de journalistiek niet meer exclusief een beroep voor horende journalisten."

De organisatie onderzoekt nog of ze iets kunnen doen voor mensen met een sensitieve beperking, zoals autisme. Zij zijn vaak extreem gevoelig voor prikkels. "Het Songfestival is met al dat geluid, licht en mensenmassa's natuurlijk een evenement met veel prikkels en daarom raden we mensen die daar niet tegen kunnen voorlopig af om naar de shows te komen." Samen met Ahoy wordt nu gekeken of er voor deze mensen een ruimte gevonden kan worden waar ze zich even rustig kunnen terugtrekken als dat nodig is.

Zo zag het winnende lied van Duncan Laurence eruit in de vertaling van de signdancer:

Ook voor de televisiekijker zijn er, net als vorig jaar, weer de nodige voorzieningen voor mensen met een visuele en auditieve beperking. Via Teletekst-pagina 888 is er live ondertiteling en ook de liedjes worden ondertiteld in de taal waarin gezongen wordt.

Op themakanaal NPO1 Extra en online worden de twee halve finales en de finale uitgezonden met een tolk Nederlandse gebarentaal en signdancers. Ook wordt er online een stream aangeboden met audiodescriptie. Verder is er op NPO Radio 2 ook een radioverslag van de liveshows.

Op schema

De voorbereidingen liggen volgens Bakker op schema en sommige dingen liggen zelfs voor op schema. "Maar natuurlijk zijn er ook altijd wel een paar dingen die even niet zo lekker lopen. Gelukkig zijn we met z'n allen een fantastisch team. En het is heel gaaf om te zien hoe al die voorbereidingen nu allemaal in elkaar beginnen te klikken."

Dinsdag volgt de eerste grote oefening. "Dan wordt de loting voor de halve finales gehouden en gaan we voor het eerst live televisie maken en moeten ook de presentatoren voor het eerst aan de bak."

Edsilia Rombley, Chantal Janzen en Jan Smit zijn al flink aan het oefenen:

Hun rol staat overigens nog niet helemaal vast, zegt Bakker. "We gaan de komende tijd kijken wie, waar het lekkerst functioneert, in de Green Room of op het hoofdpodium, zodat het er straks allemaal lekker natuurlijk uitziet."

STER reclame