De politie op zoek naar inklimmers in de haven van Rotterdam ANP

De Koninklijke Marechaussee heeft vorig jaar 910 'inklimmers' aangetroffen. Dat zijn migranten die in trailers, containers of laadbakken worden gevonden. Het gaat voornamelijk om Albanezen en Afghanen die naar het Verenigd Koninkrijk proberen te komen.

In 2018 trof de marechaussee nog 860 inklimmers aan.

De Zeehavenpolitie hield vorig jaar 570 migranten in trailers en laadbakken aan. Het is voor het eerst dat de Zeehavenpolitie het aantal aanhoudingen registreerde. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid kunnen de cijfers van de marechaussee en de Zeehavenpolitie niet bij elkaar worden opgeteld. Het zou kunnen dat sommige migranten dan meerdere keren worden geteld.

Extra speurhonden

Het ministerie van Justitie en Veiligheid zegt dat de aantallen al jaren schommelen. "De controles zijn aangescherpt in 2016 toen bleek dat het aantal inklimmers toenam. Dat heeft effect gehad en daarom gaan we met die inzet onverminderd door."

"Niet alleen is inklimmen levensgevaarlijk", zegt een woordvoerder van het ministerie, "Het leidt ook tot een flinke kostenpost voor de maatschappij." Het ministerie gaat kijken naar verdere maatregelen, zoals extra speurhonden.

De inzet van die honden leidt vaak tot succes, zegt Robert van Kapel van de Koninklijke Marechaussee: "We controleren heel veel, vooral in Hoek van Holland en de Europoort. De migratiehonden zijn daarbij belangrijk. Daar hebben we ook in geïnvesteerd."

Hij wil niet alleen de inklimmers aanpakken, maar ook de mensensmokkelaars die ze in de vrachtwagens helpt. "Gisteren hebben we nog een grote organisatie opgerold die mensen vanuit Frankrijk naar Engeland smokkelde."

Zo min mogelijk stoppen

Bij DFDS Seaways, de Deense rederij die de ferry tussen IJmuiden en Newcastle verzorgt, was er vorig jaar een forse daling. Daar werden 325 inklimmers aangetroffen, ten opzichte van 475 het jaar ervoor. "Er waren meer individuele inklimmers", zegt Ralph Bosman, directeur van DFDS. "Voorheen waren er meer grote groepen, voornamelijk Afghanen. Dit jaar zagen we nog een paar grote groepen van twintig, dertig man per keer."

"We hebben de statistieken goed bekeken", zegt Bosman. "Welke tijd is bijvoorbeeld het meest populair? Dat bleek vooral in de ochtend te zijn. Veel Duitse chauffeurs slapen 's nachts langs de snelweg. Dan klimmen de migranten in."

We hebben warmtecamera's onder de trailers geplaatst.

Ralph Bosman, DFDS Seaways

Dat herkent Ernst Moeksis van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland. "Het is al jaren een groot probleem. Onze leden lijden er schade door." Hij adviseert de vrachtwagenchauffeurs om zo min mogelijk te stoppen.

Ook pleit hij voor zwaarbeveiligde parkeerplaatsen langs de snelweg. "Daaraan is een groot tekort. Ze moeten camera's en hekken hebben, zodat inklimmers worden opgemerkt." Probleemgebieden zijn volgens hem de A15 en A67, de routes die vrachtwagens afleggen vanuit Duitsland naar de havens van Antwerpen en Rotterdam.

Goede samenwerking

De DFDS-directeur vindt dat de rederij het aantal inklimmers beter in toom houdt. "Dat komt door de goede samenwerking met de overheid en ingehuurde beveiligers. Ook hebben we warmtecamera's onder de trailers geplaatst. Door die op de achteras te installeren, merkten we op een gegeven moment dat er vaker migranten op de vooras van een trailer gingen liggen."

NOS op 3 ging op reis met drie jonge inklimmers:

Inklimmers

In november werd nog een groep van twaalf migranten aangetroffen in een vrachtwagen in IJmuiden. Vier van hen waren minderjarige jongens. "Er stond een klein knulletje bij met een teddybeer in zijn handen", zei een geschrokken havenmedewerker toen tegen NH Nieuws.

Kort daarvoor was een groep van 39 Vietnamese migranten levenloos aangetroffen in een koelwagen in Groot-Brittannië. Vermoedelijk zijn zij doodgevroren.

STER reclame