Het was dit jaar opnieuw drukker op de weg (en niet alleen in de spits)
Het is weer drukker geworden op de weg. De files op de Nederlandse wegen zijn dit jaar met 17 procent toegenomen vergeleken met 2018, blijkt uit de jaarlijkse filecijfers van de ANWB.
Niet alleen in de ochtend- en avondspits, maar ook overdag hadden weggebruikers meer oponthoud dan in 2018, gekeken naar de lengte en de duur van files. De filedruk buiten de spits steeg met bijna 40 procent in vergelijking met 2018.
Er is meer asfalt bij gekomen de afgelopen jaren, maar dat was te weinig om het toenemend aantal weggebruikers te kunnen verwerken, zegt ANWB-directeur Frits van Bruggen. "De afgelopen 10 jaar zijn er 1 miljoen auto's bijgekomen en door de economische groei zijn we meer gaan reizen." Meer mensen hebben een baan en gaan met de auto naar het werk. Ook is er meer transport en bouwverkeer.
We zien veel kop-staartbotsingen doordat we in files gewoon niet opletten.
De filedruk is dit jaar ongeveer net zo groot als in het oude recordjaar 2008, schat de ANWB. Volgens de bond is het moeilijk om de cijfers exact te vergelijken, omdat de files in 2008 anders werden gemeten. Toen gebruikte de ANWB alleen meetpunten in de snelwegen en tegenwoordig tellen ook de gegevens van TomTom-gebruikers mee, waardoor ook files op kleinere wegen worden gemeten.
Drukste trajecten
Het grootste knelpunt in de ochtendspits was de A1 van Apeldoorn naar Amsterdam. In de avondspits was de filedruk het grootst op de A27 van Utrecht naar Breda.
Niet alleen het toenemende aanbod van verkeer had invloed op de filedruk, ook het weer speelde een rol. Zo leidde regen in oktober en november tot een aantal uitzonderlijk drukke spitsen. Ook de werkzaamheden aan de Galecopperbrug op de A12 bij Utrecht veroorzaakten in oktober dagelijks lange files.
Sneeuw en boerenprotest
De drukste dag was volgens de ANWB op dinsdag 22 januari, toen sneeuw en regen leidden tot 2287 kilometer file. Ook de boerenprotesten in het najaar leidden tot extreem veel opstoppingen. Toch was de impact kleiner dan op 22 januari, omdat het winterweer toen op alle wegen problemen gaf. De vertragingen door trekkers van protesterende boeren waren meer plaatselijk.
Ook kop-staartbotsingen in files leidden dit jaar tot extra hinder, zegt directeur Van Bruggen. "Dat komt doordat we gewoon niet opletten. Daarbij vallen geen doden en maar weinig gewonden, maar het geeft ontzettend veel vertraging."
Voor volgend jaar verwacht de ANWB-baas nog meer files. "Het wagenpark groeit door en de economische groei vlakt weliswaar iets af, maar gaat ook gewoon door. Dat betekent dat de bereikbaarheid nog verder zal verslechteren."