De luchthaven staat bekend om zijn korte landingsbaan, waardoor vliegtuigen vlak boven het strand vliegen
NOS NieuwsAangepast

45 miljoen voor beschadigd vliegveld Sint-Maarten

Het vliegveld van Sint-Maarten ontvangt 45 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB) voor het herstel van de terminal. Het Princess Juliana International Airport raakte in 2017 door de orkanen Irma en Maria zwaar beschadigd.

Ten tijde van orkaan Irma was het vliegveld al uit voorzorg gesloten. Vervolgens duurde het ruim een maand voordat de luchthaven weer open kon voor commerciële vluchten. Veel voorzieningen, waaronder de terminal en de luchtverkeersleidingstoren, zijn nog niet hersteld.

Minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft eerder toegezegd met geld over de brug te komen, maar vanwege de angst dat het geld niet op de goede plek terecht zou komen, hield hij het besluit aan, totdat Sint-Maarten aan speciale voorwaarden wilde voldoen.

Koning Willem-Alexander bezocht de beschadigde aankomsthal in 2017

De belangrijkste voorwaarde was dat Nederland zeggenschap wil hebben over het bestuur van de luchthaven om te voorkomen dat het geld verkeerd terechtkomt. Ook wil Knops dat de luchthavenbestuurders nu en in de toekomst door de veiligheidsdienst van Sint-Maarten worden gescreend.

Uiteindelijk is er eind maart, met inzet van de Wereldbank en technische assistentie door Nederland, tussen alle betrokken partijen een principeakkoord bereikt. Daarmee komen verzekeringsgelden vrij en kan het gehele financieringsplan en de reconstructie van de luchthaven worden uitgevoerd.

Extra geld

De lening van de EIB komt boven op een bedrag van 46 miljoen euro dat al door de Wereldbank was gereserveerd. Die organisatie beheert een door Nederland gefinancierd trustfonds van 470 miljoen euro, bedoeld voor hulp aan Sint-Maarten.

De totale renovatie komt nu uit op meer dan 91 miljoen dollar. Binnen het trustfonds van de Wereldbank is ook nog 19 miljoen euro gereserveerd voor garantstellingen. Dit bedrag komt weer beschikbaar voor andere wederopbouwprojecten, als deze garantie niet aangesproken hoeft te worden

De EIB verstrekt namens de Europese Unie leningen voor de lange termijn, bedoeld om EU-doelstellingen in Europa en daarbuiten te behalen. Het verbinden van lidstaten door investeringen in infrastructuur is daar onderdeel van.

Bekijk hier beelden van de schade op Sint-Maarten na de orkaan Irma.

Zo zag Sint-Maarten er uit na de verwoestende orkaan Irma in 2017

Zodra het miljoenenproject is afgerond, moet het vliegveld 2,5 miljoen reizigers per jaar kunnen verwerken. De luchthaven geldt als hub voor de regio, met vluchten naar onder meer Sint-Eustatius, Saba en de Britse Maagdeneilanden. Ook zijn er verbindingen met Nederland en de VS.

Het herstel van de luchthaven moet het aantal vakantiegangers op het Caribische eiland een boost geven. Toerisme geldt als de belangrijkste inkomstenbron voor Sint-Maarten.

Zo ziet de tijdelijke terminal van het vliegveld er uit

Minister van Financiën Ardwell Irion is blij met de toegezegde miljoenen. In een reactie zegt hij dat herstel van het vliegveld een positief effect op de economie en leefbaarheid van het eiland zal hebben.

Kritiek op wederopbouw

Vanuit Sint-Maarten en de Tweede Kamer klinkt er kritiek op de wederopbouw, omdat die te traag zou verlopen. De Ombudsman Sint-Maarten stelde onlangs dat twee jaar na orkaan Irma slechts tien procent van de huizen gerepareerd was. Volgens minister Knops ligt dat aantal hoger.

De traagheid komt volgens de minister vooral door de politici van Sint-Maarten zelf, schrijft Caribisch Netwerk. Zo zou het anderhalf jaar hebben geduurd voordat het Nederlandse aanbod om te helpen bij het herstel van de luchthaven werd aanvaard.

Ook zou de politieke instabiliteit voor verdere vertragingen kunnen zorgen, vreest Knops. Onlangs viel voor de negende keer sinds 2010 het kabinet van Sint-Maarten. Dat was het jaar dat het een zelfstandig land binnen het Nederlandse koninkrijk werd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl