Nieuwe fusie geen verrassing: autofabrikanten klonteren samen in onzekere tijden
Ieder automerk z'n eigen motorblok en onderstel. Een beetje geoefend oor kon van ver een Volkswagen van een Ford onderscheiden. Die tijd ligt ver achter ons. De verbrandingsmotor is verbannen uit de toekomststrategieën van automakers. Met elektrische aandrijving moeten we de milieudoelen halen die we ons hebben gesteld, op straffe van hoge boetes voor autofabrikanten bij CO2-normoverschrijding.
Voor de overschakeling op elektrisch moeten fabrikanten miljardeninvesteringen doen. Juist nu de omzetten teruglopen, onder meer door de inzakkende Chinese markt. Investeren dus in onzekere tijden. Om de kosten te delen, gaan de fabrikanten steeds meer samenwerken en fuseren. De voorgenomen fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en PSA (Peugeot Citroën) komt dan ook niet als een verrassing.
top-4 automakers bron: focus2move.com
bedrijf | verkochte auto's 2018 | omzet 2018 (euro) | winst 2018 (euro) | werknemers |
Volkswagen | 10,8 miljoen | 236 milard | 12 miljard | 610.000 |
Toyota | 10,4 miljoen | 243 miljard | 16 miljard | 340.000 |
Renault-Nissan | 10,3 miljoen | 147 miljard | 5,8 miljard | 310.000 |
FCA-PSA | 8,9 miljoen | 170 miljard | 6,4 miljard | 410.000 |
"De auto-industrie staat voor belangrijke uitdagingen en grote investeringen bij de ontwikkeling van emissievrije auto's", zegt Loek Kramer, partner bij KPMG. "Chinese automakers lopen voor bij de ontwikkeling van elektrische auto's. Ze richten zich nu vooral op de binnenlandse vraag. Maar ze zullen op termijn de sprong naar de EU maken."
'Verouderde modellen'
Fiat Chrysler Automobiles is al zo'n anderhalf jaar op zoek naar een partner. "FCA kampt met een verouderd modellen-gamma en twee verlieslatende merken: Alfa Romeo en Maserati. Dat moet nu allemaal opgelost gaan worden", zegt auto-journalist Wim Oude Weernink.
Hij verwacht dat Carlos Tavares (PSA) de dagelijkse leiding krijgt bij het nieuwe bedrijf, ondanks de financieel onderliggende positie van PSA bij de fusie. "Tavares heeft wonderen verricht, door zelfs het overgenomen Opel weer winstgevend te maken." John Elkann, erfgenaam uit de roemruchte Agnelli-familie (Fiat), zou voorzitter van de raad van commissarissen worden.
PSA en FCA beheren gezamenlijk allerlei verschillende merken. "Ik denk dat die afzonderlijke merknamen absoluut blijven bestaan", zegt Oude Weernink "PSA heeft zijn zaken goed voor elkaar met kleine auto's en met een grote variëteit in verschillende marktsegmenten. En ook met elektrische auto's. Fiat is in de Fiat-Chrysler-organisatie wel een beetje ondergesneeuwd de laatste jaren."
Of er nog meer fusies komen, met steeds grotere conglomeraten tot gevolg, dat moet de toekomst uitwijzen. "Wijlen Sergio Marchionne, die Fiat-Chrysler zes jaar geleden heeft geformeerd, zei altijd: 'hier blijft het niet bij", zegt Oude Weernink. "Er moeten meer grotere groepen in de wereld ontstaan. Want de kosten van de ontwikkeling van een nieuwe auto, en de concurrentie, die zijn zo groot, daar moet je de krachten in bundelen."