Is de laadpaal straks het belangrijkste Nederlandse exportproduct?
Elektrisch rijden en overal je auto kunnen opladen in plaats van te tanken. Over een aantal jaar moet dat de gewoonste zaak van de wereld zijn, want het kabinet wil dat er in 2030 alleen nog maar uitstootvrije auto's worden verkocht. Maar ook de afgelopen jaren was elektrisch rijden al een flinke groeimarkt. En Nederlandse bedrijven timmeren daarbij flink aan de weg, vooral op het gebied van laadinfrastructuur.
In twee jaar tijd groeide de omzet in de elektrisch-vervoersector met 44 procent, naar 1,3 miljard euro. Het aantal banen in de sector steeg in die periode met 28 procent tot 4290, blijkt uit een rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Fabricage en laadpalen
Die groeiende bedrijvigheid rondom elektrische auto's zit in verschillende facetten. Zoals de productie van voertuigen: in een fabriek in Tilburg worden Tesla's afgebouwd en rijklaar gemaakt. Onder meer de accu's en airbags worden daar geïnstalleerd. Ook worden er in Nederland elektrische trucks en bussen gebouwd, door DAF Trucks, GINAF, VDL en Ebusco.
Maar Nederland is vooral groot in de aanleg en exploitatie van laadpunten. Internationaal is Nederland een van de koplopers en Nederlandse laadbedrijven zijn steeds meer in het buitenland actief.
Alleen VS en China hebben er meer
Nederland heeft de meeste (semi-)publieke laadpunten van Europa. Zelfs wereldwijd hebben alleen de VS en China meer van zulke laadstations. Van alle publieke laadpunten wereldwijd staat maar liefst 9 procent in Nederland.
"Dankzij een vroeg ontwikkelde markt hebben Nederlandse bedrijven een stevige basis gelegd om producten en diensten aan te bieden in de sector", zeggen de onderzoekers van RVO.
Er zijn in Nederland ook steeds meer laadpunten nodig, omdat het aantal elektrische auto's op de weg hard groeit. Eind september waren het er bijna 75.000, terwijl dat er begin 2018 nog maar zo'n 21.000 waren.
Wat dat betreft is Nederland goed op weg. Want we hadden in 2018 de 'beste' verhouding tussen het aantal elektrische auto's en publieke laadpalen. In Noorwegen zijn er veel minder publieke laadpunten, terwijl de elektrische auto daar nog een stuk populairder is, Maar in dat dunbevolkte land hebben dan ook veel meer mensen een eigen garage of oprijlaan met een eigen laadpunt.
Iedereen realiseert zich nu dat elektrisch de toekomst is. Het zijn mooie tijden.
Het Nederlandse EVBox, dat laadpunten maakt, is door een onderzoeksbureau aangewezen als de wereldwijde marktleider in de laadsector. In 55 landen wereldwijd staan er nu zo'n 85.000 laadpunten van het bedrijf. Een groot deel van de productie vindt plaats in een fabriek in Amersfoort.
"Toen ik hier twee jaar geleden begon, hadden we 60 medewerkers. Dat zijn er nu 500 wereldwijd", zegt EVBox-woordvoerder Job Karstens. "Het is een enorme groeimarkt en dit is nog maar het topje van de ijsberg. Dit jaar zien we dat iedereen zich realiseert dat elektrisch rijden echt de toekomst is. Overheden komen met wetgeving, autofabrikanten met nieuwe modellen. Het zijn mooie tijden."
Oliebedrijven op overnamepad
Grote oliebedrijven willen de boot niet missen en hebben de afgelopen tijd een aantal Nederlandse laadbedrijven opgekocht. Zo nam Shell NewMotion over. Dat Amsterdamse bedrijf is een van de grootste aanbieders van laadpalen in Europa. En Total kocht Pitpoint, dat ook laadpalen exploiteert.
Dan is er nog het Nederlandse Fastned dat aan een Europees snellaadnetwerk bouwt, dat zo'n 1000 locaties moet krijgen. En Allego, dat voortkwam uit netbeheerder Alliander, is nu in allerlei Europese landen actief. Het bedrijf uit Arnhem exploiteert meer dan 14.000 laadpunten en is ook met een snellaadnetwerk bezig.
Groei wereldwijd
Als deze Nederlandse bedrijven hun voorsprong de komende jaren vasthouden, dan kunnen ze profiteren van een gigantische opkomende markt. Want overal moet laadinfrastructuur gebouwd worden voor al die elektrische auto's die eraan komen.
Het Internationaal Energieagentschap verwacht dat er in 2030 wereldwijd tot wel 220 miljoen elektrische voertuigen rondrijden en dat er dan jaarlijks zo'n 28 miljoen verkocht worden. In 2018 was de wereldwijde verkoop nog maar 2 miljoen.
En de verwachting is dat alleen al in Nederland er in 2030 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn voor elektrische auto's. Dat betekent dat er tot die tijd per maand gemiddeld 14.000 laadpunten moeten bijkomen om aan de vraag te voldoen. "Deze aantallen bieden enorme economische kansen voor partijen actief in deze sector", aldus RVO.