De olietanker Stena Impero Stena Bulk
NOS Nieuws Buitenland Aangepast

Iran maakt dreigement waar: Britse olietanker in beslag genomen

Iran heeft in de Straat van Hormuz een Britse olietanker in beslag genomen. Een ander schip is enige tijd vastgehouden, maar inmiddels weer vrij. Beide waren onderweg naar Saudi-Arabië. Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt voor een "harde maar bedachtzame" reactie als het andere schip niet wordt vrijgelaten.

De Britse minister van Buitenlandse Zaken, Jeremy Hunt, noemt de Iraanse actie onaanvaardbaar. Hij zegt "extreem bezorgd" te zijn. "Het is essentieel dat de vrijheid van navigatie gehandhaafd wordt en dat alle schepen zich vrij en veilig kunnen verplaatsen in de regio", zei Hunt. Hij bekijkt diplomatieke oplossingen voor de situatie.

Rond 17.00 uur werd de onder Britse vlag varende Stena Impero als eerste geënterd. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde heeft de tanker zich niet aan internationale afspraken gehouden. Welke afspraken dat zijn, wordt niet gezegd. Het schip wordt naar een niet nader genoemde Iraanse haven gesleept.

Speedboten en helikopter

De eigenaar van de Impero is de Zweedse rederij Stena Bulk. De rederij zegt in een verklaring dat de bemanning vanmiddag niet geïdentificeerde speedboten en een helikopter op zich af zag komen. Het schip zou op dat moment in internationale wateren hebben gevaren. De Stena Impero heeft 23 bemanningsleden aan boord. De rederij heeft geen contact meer met het schip. Op het moment dat de rederij zijn verklaring online zette, voer het schip noordwaarts richting Iran.

Veertig minuten later verlegde de onder Liberiaanse vlag varende Mesdar ook zijn koers in noordelijke richting. De Mesdar is eigendom van een Britse rederij en was onderweg van de Chinese stad Lanshan naar Saudi-Arabië. De Britse regering ging ervan uit dat ook dit schip door Iran is opgebracht, maar Iraanse staatsmedia meldden rond 23.00 uur dat het schip enkel is gewaarschuwd en niet is ingenomen.

Of de Mesdar inderdaad na een waarschuwing door is gevaren, is niet duidelijk. Wel heeft het schip laten weten dat de militairen die sinds vanmiddag aan boord waren, weer weg zijn. De transponder van het schip lijkt weer aan te staan en volgens de laatste trackinggegevens vaart het schip nu westwaarts, in de richting van de Perzische Golf.

Gibraltar

Eerder deze maand dreigde de Revolutionaire Garde al een Britse olietanker in beslag te nemen, als vergelding voor het aan de ketting leggen van een Iraanse tanker bij Gibraltar, een Britse kroonkolonie. Vorige week werd een andere Britse olietanker door Iraanse boten belaagd, vrijwel zeker bemand door de Revolutionaire Garde. De Britse regering zei dat een eigen marineschip de scheepjes wist te verjagen, zonder dat er geweld werd gebruikt.

Het hooggerechtshof van Gibraltar besloot vandaag dat de tanker nog zeker een maand aan de ketting mag blijven liggen. De Grace 1 werd begin deze maand tegengehouden, toen het vanaf de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee voer. Dat gebeurde vermoedelijk op verzoek van de VS. De Grace 1 heeft ruim twee miljoen vaten ruwe olie aan boord en was mogelijk op weg naar Syrië. Dat is vanwege internationale sancties verboden. Iran ontkent dat de olie voor Syrië bestemd was.

Wat maakt de Straat van Hormuz zo belangrijk? We leggen het uit in deze video:

De Straat van Hormuz: toneel van de strijd tussen Amerika en Iran

Zondag dwongen de gardisten een tanker die door de Straat van Hormuz voer tot stoppen. Het schip werd naar Iraanse wateren gesleept en vastgehouden omdat er olie mee zou worden gesmokkeld. Het gaat vrijwel zeker om een tanker van een rederij uit de Verenigde Arabische Emiraten, die sinds zondagochtend wordt vermist.

STER reclame