Gamewereld vraagt zich af: heeft Google de code gekraakt?
Je hoeft straks geen snelle pc of de nieuwste spelcomputer meer in huis te hebben om de laatste games te spelen. Die grote belofte doet Google met zijn nieuwe dienst Google Stadia, een streamingdienst voor games.
Als de dienst werkt zoals Google belooft, zou dat een enorme verandering zijn voor gamers en de game-industrie. Spelcomputers kunnen in theorie overbodig worden. "Iedereen zit met smart te wachten of Google nu de code voor het streamen van games heeft gekraakt", zegt Patrick Weekers van de Nederlandse gamestreamingdienst Utomik.
Google wil het spelen van de nieuwste games voor iedereen toegankelijk maken. Je hebt alleen een telefoon, computer of televisie met een goede internetverbinding nodig. Het rekenwerk gebeurt in de serverparken van Google, in de cloud. Vanuit daar wordt het beeld van het spel naar het apparaat gestuurd waarop je wilt gamen.
Vertraging
Het is een technologie waar al jaren door verschillende partijen aan gewerkt wordt, met vooralsnog geen grote successen. OnLive probeerde het in 2010 al, maar ging in 2012 failliet. De laatste jaren zijn ook Sony en Microsoft zich op de markt gaan wagen, maar megasuccessen blijven uit.
Google gaat een stap verder. Het bedrijf wil een knop in YouTube-filmpjes toevoegen bij trailers en andere filmpjes van spellen. Als je op de knop drukt, kun je binnen vijf seconden het spel waar je naar kijkt spelen.
Grote struikelblok bij eerdere initiatieven was de vertraging die optrad. Het personage op het scherm reageert net wat trager dan wanneer het spel op een spelcomputer in huis wordt gedraaid. Zeker in een schietspel kan dat het verschil maken tussen een raak schot of een pijnlijke misser.
De Nederlandse game-ontwikkelaar Rami Ismail vindt dat de dienst veel potentie heeft, maar alles hangt volgens hem af van de verbinding. "Maar als één bedrijf het voor elkaar kan krijgen, dan is het waarschijnlijk Google."
"Er is heel veel techniek achter de schermen nodig om cloudgaming werkend te krijgen", zegt Patrick Weekers van Utomik. Hij is sinds 2015 bezig met de ontwikkeling van een Nederlandse dienst. Die werkt heel anders dan de dienst van Google.
Het spel wordt tijdens het spelen op je computer geïnstalleerd, waardoor je langer moet wachten om het te kunnen spelen, maar de kans op vertragingen kleiner is. "Ik ben heel benieuwd of het Google is gelukt om alle vertragingen die in een lijn zitten weg te krijgen."
Verschillende journalisten die Google Stadia al mochten proberen, zeggen iets van vertraging te hebben gemerkt. En dat terwijl Google van de daken schreeuwt dat ze gaan voor het allerbeste: games in ultra-hd, 60 frames per seconde, zonder vertraging. Om dat te bereiken hebben ze de computers in de datacenters uitgerust met een aparte grafische processor.
"Voor iedere klant draait een videochip in een datacentrum", zegt Weekers. "Moet je je voorstellen dat honderdduizenden klanten in Nederland zitten te gamen. Hoe schaalbaar is dat model?"
Het succes zal daarnaast voor een groot deel afhangen van de prijs van de dienst. Die is nog niet bekendgemaakt. In de zomer van dit jaar komen er meer details. Later dit jaar komt de dienst beschikbaar in de VS en in een groot deel van Europa. Dan wordt ook bekend welke games zijn te spelen.
Het is maar de vraag of grote ontwikkelaars zoals Nintendo en Microsoft bereid zijn om hun grote spellen op de dienst van Google aan te bieden. Vooralsnog zijn alleen Assassin's Creed Odyssey en Doom Eternal voor het platform aangekondigd.