Fox-anchors jagen adverteerders weg met uitspraken over vrouwen en moslims
Niet iedere presentator of gast van de Amerikaanse zender Fox News is even genuanceerd. Dat weet iedereen: het is een van de redenen waarom de zender zo goed bekeken wordt. Maar twee presentatoren hebben het nu toch te bont gemaakt in de ogen van een handjevol adverteerders. Enkele bedrijven willen hun reclames niet meer rond de programma's van Tucker Carlson en Jeanine Pirro laten uitzenden.
Om met Carlson te beginnen: sinds een aantal weken kent een deel van Nederland hem door zijn ontspoorde interview met Rutger Bregman. De afgelopen dagen bracht Media Matters for America, een organisatie die op zijn zachtst gezegd geen fan is van Fox, audiofragmenten naar buiten waarin Carlson behoorlijk vrouwonvriendelijk overkomt.
Extreem primitief
In de fragmenten uit een radioshow die werd uitgezonden tussen 2006 en 2011 noemt hij presentatrice Alexis Stewart cunty, journalist Arianna Huffington "een varken" en Britney Spears en Paris Hilton "twee van de grootste witte hoeren in Amerika". Ook zegt Carlson dat vrouwen ervan houden "om stil te zijn en zo ongeveer te doen wat ze wordt opgedragen". Verder laat hij zich ontvallen dat vrouwen "extreem primitief zijn".
Maandag reageerde de presentator in zijn programma Tucker Carlson Tonight. "Het heeft weinig zin om uit te leggen dat het schertsend was bedoeld, dat mijn woorden ontdaan zijn van context, dat het het tegenovergestelde is van wat ik eigenlijk denk."
Kijk hieronder Carlsons hele reactie, waarin hij vooral de aanval kiest:
Carlson duidt het naar buiten brengen van de fragmenten als een poging om hem het zwijgen op te leggen. "Dit is een van weinige plekken in de VS waar onafhankelijke geluiden nog zijn toegestaan. Een paar uurtjes in een zee van tv-programma's. Maar voor links is het onacceptabel, zij willen totale conformiteit. Sinds onze eerste uitzending proberen ze ons het zwijgen op te leggen."
De presentator maakt in de zeven minuten durende video geen excuses voor zijn opmerkingen over vrouwen. "En dat hoeft hij ook niet", zegt Amerikadeskundige Kirsten Verdel. "Want zijn fans blijven hem toch wel steunen. Zo werkt dat tegenwoordig: als je achterban vindt dat je gelijk hebt, dan is het goed. Het doet er niet toe of je echt gelijk hebt."
Kan je stoppen met het verspreiden van het onware verhaal dat moslims Amerika haten?
Fox News heeft niet gereageerd op de ophef rond Carlson, maar wel op die rond zijn collega Jeanine Pirro. Oud-rechter Pirro presenteert het programma Justice with Judge Jeanine. Daarin behandelt ze allerlei juridische zaken.
Afgelopen weekend besprak ze het Democratische congreslid Ilhan Omar. En hoewel ze het in een vraag formuleerde, kreeg Pirro veel kritiek over haar opmerking naar aanleiding van de hoofddoek die Omar draagt.
"Denk er eens over na: Omar draagt een hijab", begon Judge Jeanine. "Is haar naleving van deze islamitische doctrine een aanwijzing voor haar naleving van de sharia, die in tegenspraak is met de Amerikaanse grondwet?"
Een van de critici was een collega, Hufsa Kamal. Zij twitterde: "Kan je stoppen met het verspreiden van het onware verhaal dat moslims Amerika haten en dat vrouwen die een hijab dragen niet Amerikaans genoeg zijn? Er werken moslims bij jouw eigen zender, onder wie ik."
De oud-rechter reageerde een dag na haar uitzending op de ophef: "Mijn bedoeling was om een discussie te starten. Het spreekt voor zich dat het niet betekent dat je de grondwet niet steunt als je moslim bent." Fox News veroordeelde de woorden van Pirro. "Ze vertegenwoordigen niet de woorden van de zender en we hebben de kwestie met haar besproken."
Maar de zender neemt geen maatregelen, noch tegen Pirro, noch tegen Carlson. Dat verbaast Amerikanist Kirsten Verdel niet. "Of Fox hiervan schrikt, dat ligt er alleen aan hoeveel adverteerders er stoppen. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld."
Ze herinnert zich een zaak die twee jaar geleden speelde bij de nieuwszender. Fox-presentator Bill O'Reilly werd toen ontslagen nadat een aantal adverteerders was afgehaakt vanwege onthullingen over seksuele intimidatie.
"Bij de twee zaken die nu spelen, worden gewoon kosten-batenanalyses gemaakt", denkt Verdel. "Hoeveel adverteerders lopen er weg? Kunnen we rechtszaken verwachten? Niet al te veel? Ok, dan gaan we gewoon zo door."