'Zandvoort enige gegadigde om Formule 1 naar Nederland te halen'

tijd van publicatie

Als het Zandvoort niet lukt om volgend jaar terug te keren op de Formule 1-kalender, dan komt er volgens het onafhankelijk adviesorgaan de Nederlandse Sportraad helemaal geen Formule 1-race in Nederland. Ook niet in Assen.

De NLsportraad voerde gesprekken met alle betrokkenen. "Uit rechtstreekse contacten met de verantwoordelijke manager bij het Formula One Management (FOM) is gebleken dat Circuit Zandvoort voor hen om verschillende redenen (historie, nabijheid grote steden en vliegvelden) de eerste en enige gegadigde is om de Formule 1 in Nederland te organiseren."

"Mocht de businesscase van Zandvoort niet rond komen, dan gaat de Formule 1 - aldus het FOM - aan Nederland voorbij."

Van Praag voerde gesprekken met FOM

Michael van Praag voerde als voorzitter van NLsportraad de gesprekken met het FOM. "Het is heel sneu voor Assen, maar zij willen naar Zandvoort en anders niet. Zo is het mij tot twee keer toe gezegd. Daarom roepen we ook op dat alle partijen zich achter Zandvoort scharen. Het mislopen van de Formule 1 zou doodzonde zijn voor Nederland."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Sneu voor Assen, maar Formule 1 wil alleen naar Zandvoort'

Er is een principeovereenkomst met de organisatie van de Formule 1 over de terugkeer op de kalender van Zandvoort. Als de badplaats in 2020 daadwerkelijk een grand prix wil, moet de begroting uiterlijk 31 maart rond zijn. Daar zijn sponsors voor nodig, want de overheid zal er geen geld voor uittrekken.

Circuit Assen heeft een andere lezing

Circuit Assen, dat ook interesse heeft in het evenement en de financiering zelfs al rond heeft, beweert nog alle kans te hebben op het binnenhalen van de Formule 1. "Wij hebben geaccepteerd dat Zandvoort nu exclusiviteit heeft, maar na 31 maart is alles weer open", zegt initiatiefnemer Jos Vaessen.

"Tot die tijd houden wij ons rustig. Het laatste wat we willen is ruzie. Maar als Zandvoort niet kan voldoen aan de criteria van de FOM, vervalt Zandvoort als optie. Als wij ons dan teruggetrokken hebben, vervalt ook Assen als optie en heeft Nederland zeker geen Formule 1."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Als Assen niet in beeld zou zijn, had de FOM ons dat wel gezegd'

Dat het circuit in Drenthe, vermaard door de TT, sowieso kan fluiten naar een Formule 1-race, gaat er bij Vaessen niet in. "Als wij niet in beeld zouden zijn, hebben wij geen brief van de Sportraad nodig. Dan had de FOM dat ons rechtstreeks gezegd. Zo zijn de Amerikanen. Maar dat hebben ze niet. Daar houd ik mij aan vast."

Uit vertrouwelijke correspondentie tussen het FOM en Circuit Assen - waar de NOS inzage in kreeg - blijkt dat het FOM Assen toezegt dat het de kandidaat voor Formule 1 in Nederland is als Zandvoort niet aan de voorwaarden voldoet.

Het TT-circuit in Assen ANP

De NLsportraad besloot te onderzoeken of een Formule 1-race in Nederland nog wel haalbaar was, nadat de overheid bekend had gemaakt er geen geld in te stoppen. "Circuit Zandvoort meldde ons dat het vertrouwen in de businesscase mogelijk is gedaald nu de overheid alleen faciliteert."

Infrastructuur Zandvoort en Assen

Naast terughoudende sponsors heeft Zandvoort nog een probleem: "De businesscase is omvangrijk, omdat er nog aanpassingen nodig zijn aan het circuit. Het circuit heeft tot nog toe weinig steun ervaren van omliggende gemeenten en van de provincie", aldus de NLsportraad.

"De businesscase van Assen is minder omvangrijk, omdat de bestaande accommodatie, organisatie en infrastructuur van de TT kunnen worden benut. Bovendien is er steun van de provinciale en gemeentelijke overheid."

STER reclame