Koffie en een toilet, straks ook op kleinere NS-stations
De helft van de Nederlandse treinstations wordt de komende jaren flink opgeknapt. Zo zijn er straks op veel meer stations toiletten en kunnen reizigers op steeds meer plekken koffie kopen. De hele operatie kost de NS ongeveer 65 miljoen euro, maakte de spoorwegmaatschappij bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.
"We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen", zegt president-directeur Van Boxtel. "De stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reizigers."
Deze reizigers kijken uit naar extra faciliteiten op station Geldrop:
De NS verbouwde afgelopen jaren al flink wat grote stations. Nu zijn stations met minder reizigers aan de beurt, aldus Van Boxtel. "Belangrijk, want een derde van de treinreizigers reist juist via een kleiner station."
Deze grote stations werden recent verbouwd:
In totaal worden de komende jaren zo'n 200 stations onder handen genomen. Sommige stations krijgen een zogenoemde stationshuiskamer. Dat is een plek waar reizigers kunnen zitten met voorzieningen als wifi en reisinformatie. Ook kunnen ze er iets eten of drinken.
Het afgelopen jaar is zo'n 'huiskamer' al geopend in Heerhugowaard, Alphen aan den Rijn, Den Helder, Assen en Goes. Dit jaar komen er nog negen bij. In 2021 wil de NS 35 stationshuiskamers hebben in heel het land.
Bekijk hieronder bij welke stations wanneer wat wordt veranderd:
Volgens de NS zijn reizigers steeds tevredener over de Nederlandse treinstations. 76 procent van de treinreizigers geeft de stations een 7 of hoger. Vier jaar geleden was dat nog 65 procent.
De NS zegt dat de toename voor een groot deel te danken is aan de verbouwing van grote treinstations.
Winst
In 2018 maakten de Nederlandse Spoorwegen 116 miljoen euro winst. Dat is meer dan twee keer zo veel als een jaar eerder. De omzet steeg van ruim 5,12 miljard euro over 2017 naar bijna 5,93 miljard in 2018.
Volgens de NS was het grootste deel van de omzetstijging te danken aan de start van een concessie in Engeland. Daarnaast stegen de reizigersopbrengsten in Nederland met ruim 5 procent.
Stiptheid
Ook wat betreft stiptheid had de NS positief nieuws te melden. In 2018 reed 92,6 procent van de treinen op tijd: een stijging van 1 procentpunt ten opzichte van een jaar ervoor.
De hogesnelheidslijn (hsl) deed het minder goed. Op de snelle verbinding tussen Schiphol en Antwerpen waren er juist meer vertragingen, zowel door problemen met het treinmaterieel als met de infrastructuur. De hsl trok vorig jaar meer reizigers, maar dat leidde er wel toe dat minder mensen een zitplaats hadden in de spits.