Maroon 5-zanger Adam Levine trok halverwege het optreden zijn shirt uit Reuters
NOS Nieuws Buitenland Cultuur & Media American football Aangepast

Saai, vals én controversieel: Maroon 5 onder vuur na optreden Super Bowl

Het is hét sportevenement van het jaar in de Verenigde Staten, maar trekt vooral aandacht met wat er buiten het sporten om gebeurt: de Super Bowl. Met de finale wordt het American Football-seizoen afgesloten. Van de 115 miljoen Amerikaanse televisiekijkers zegt meer dan de helft in te schakelen vanwege de reclames en de optredens tijdens de halftimeshow.

Dit jaar trad rockband Maroon 5 op in de rust van de door New England Patriots gewonnen finale. En het optreden kwam de band op felle kritiek te staan. Amerikaanse media noemen de show zouteloos, ongeïnspireerd en zelfs vals gezongen. Eerder lagen de rocksterren al onder vuur vanwege hun besluit om überhaupt tijdens de finale het podium te bestijgen.

De organisatoren van het sportspektakel benaderden de Amerikaanse band pas nadat supersterren als Rihanna en Cardi B voor de eer hadden bedankt. Zij wilden hun naam niet verbinden aan de Super Bowl uit solidariteit met Colin Kaepernick, de quarterback die in 2016 en 2017 uit protest knielde tijdens het spelen van het Amerikaanse volkslied voorafgaand aan een football-wedstrijd.

Eerder haalde rapper Jay-Z in zijn nummer APESH**t al uit naar de Super Bowl. "Als een artiest als hij dat doet, geeft dat echt een signaal af", zegt Amerika-deskundige Carol Rock.

De laatste jaren transformeert de halftimeshow stukje bij beetje van één van de meest gewilde, naar een van de meest controversiële klussen van de VS. Sportmarketeer Marcel Beerthuizen: "Dit heeft alles te maken met het feit dat de politiek in de VS overal zijn intrede heeft gedaan. Ook in de sport."

Lady Gaga, Beyoncé, Prince en Madonna gaven de afgelopen jaren allemaal gevierde optredens tijdens de finale. "Het was voor artiesten tot nu toe een ongelooflijke eer om te mogen zingen tijdens de Super Bowl, want je hebt gegarandeerd een miljoenenpubliek", vertelt Amerika-deskundige Rock.

Dat was dit jaar wel anders. Maroon 5 had moeite om artiesten te vinden die een nummer mee wilde spelen. Na meerdere afwijzingen van andere muzikanten, vond de band Travis Scott en Big Boi (van Outkast) bereid om mee te doen.

En de National Football League (NFL) zegde de bijbehorende persconferentie af. De leden van Maroon 5 zouden te druk zijn. "Omdat het om de muziek gaat, zullen de artiesten hun show het woord laten doen", liet de NFL in een persverklaring weten.

Geen handige move, vindt Beerthuizen. "Zwijgen is doorgaans erger dan wél iets zeggen. Je moet altijd proberen uit te leggen waarom je dingen doet." Zanger Adam Levine en zijn collega's grepen een interview met het Amerikaanse Entertainment Tonight wel aan om hun woord te doen. Ze vertelden dat hun keuze voor de halftimeshow geen gemakkelijke was.

De Super Bowl staat naast de halftimeshow ook in het teken van reclames. Die worden vaak speciaal voor het sportspektakel gemaakt. Een dure grap en dan zijn de kosten van de zendtijd nog niet meegeteld. Een spotje van dertig seconden kost een merk al gauw een slordige 5,2 miljoen euro.

Hoewel niet alle popsterren hun naam willen verbinden aan de finale, staan bedrijven nog wel in de rij. Dit jaar zagen de aan de buis gekluisterde Amerikanen spotjes van onder meer Stella Artois, Pepsi en Budweiser.

Dat merken en bedrijven zich nog graag op het sportevenement laten zien, vindt Beerthuizen niet gek. "De reclames worden alleen met de wedstrijd zelf geassocieerd, dus daar is geen controverse over. En voor 5 miljoen koop je niet alleen een halve minuut zendtijd, maar ook wekenlange publiciteit. De weken voor de Super Bowl wordt op sociale media druk gespeculeerd met welke reclames merken gaan komen."

Of de ophef rondom het optreden in de Super Bowl de komende jaren toeneemt, is volgens Rock en Beerthuizen vooral afhankelijk van hoe het afloopt met de carrière van Kaepernick. "Als American Football-teams Kaepernick weer een contract aanbieden, zal de controverse ook verdwijnen", menen ze.

Beerthuizen voegt toe: "Bovendien zal de Super Bowl altijd wel iemand vinden die wil optreden. Het miljoenenpubliek is voor de meesten te groot om nee te zeggen."

STER reclame