Uber voert minimumleeftijd en verkeerstoets in na dodelijke ongelukken
Na een reeks ongelukken met Uber-chauffeurs, waarvan drie en mogelijk zelfs vier met een dodelijke afloop, neemt de taxi-app maatregelen. Er komt een minimumleeftijd van 21 jaar, en wie wil rijden voor Uber moet minstens een jaar zijn rijbewijs hebben.
De leeftijdsgrens geldt alleen voor nieuwe chauffeurs: bestaande chauffeurs die jonger dan 21 zijn, mogen blijven rijden. Voorheen moesten chauffeurs minimaal 18 jaar zijn.
Daarnaast komt er voor chauffeurs onder de 25 jaar een verplichte cursus verkeersveiligheid. Die wordt samen met Veilig Verkeer Nederland ontwikkeld.
'Verschrikkelijk dat dit gebeurd is'
Thijs Emondts, de baas van Uber Nederland zegt dat het onaanvaardbaar is dat levens verloren gaan in het verkeer. "Ons medeleven gaat uit naar de naasten van de slachtoffers van deze ongelukken. Het is verschrikkelijk dat dit is gebeurd."
Dat is voor Uber de reden geweest om maatregelen te nemen. "We zijn ervan overtuigd dat wat wij vandaag doorvoeren, een deel van de zorgen rondom veiligheid wegneemt."
Ook begint het bedrijf samen met de gemeente Amsterdam een taskforce waarin ze de ongelukken met Uber-taxi's gaan onderzoeken. Bovendien gaat het bedrijf onderzoeken of de Uber-app door chauffeurs met spraak kan worden bediend. Het bedrijf kreeg kritiek omdat chauffeurs de Uber-app tijdens het rijden moeten bedienen.
Minimumleeftijd
Bij de drie dodelijke Uber-ongelukken in december en januari waren de chauffeurs overigens allemaal 21 jaar of ouder: het gaat om een chauffeur van 21, een van 27 en een van 40. Hoeveel rij-ervaring zij hadden, is niet bekend.
Ook bij een Uber-ongeval in 2017 waarbij een jonge vrouw werd doodgereden was de chauffeur destijds 21. Die chauffeur werd onlangs nog vrijgesproken.
In veel andere landen gold al een minimumleeftijd van 21 jaar voor Uber-chauffeurs: onder meer in België, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken was dat al een vereiste. In België moeten chauffeurs bovendien minimaal drie jaar hun rijbewijs hebben.
'Stap in de goede richting'
In een reactie noemt het Verbond van Verzekeraars, dat vrijdag nog de noodklok luidde over het grote aantal ongelukken met taxichauffeurs in korte tijd, de maatregelen een stap in de goede richting. "Maar het probleem is breder dan alleen Uber", zegt woordvoerder Oscar van Elferen.
Dat chauffeurs minimaal een jaar rij-ervaring moeten hebben, helpt wel, denkt hij. "Maar het is ook niet zo dat de schadestatistieken heel hard naar beneden gaan als chauffeurs wel al een jaar hun rijbewijs hebben", zegt hij. De belangenvereniging wil het liefst een gedegen onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid van taxi-chauffeurs.
Ook Veilig Verkeer Nederland, dat wordt betrokken bij de cursussen voor chauffeurs, is positief. "Ze zetten in op verkeersveiligheid", zegt een woordvoerder. "Ze zouden wel nog iets met het tarievenstelsel kunnen doen, zodat chauffeurs minder ritten per dag hoeven te maken." Veel chauffeurs maken lange dagen om genoeg inkomsten te krijgen, zegt hij. "Dat leidt tot vermoeidheid en dus minder concentratie."
De limiet van 12 uur waarna chauffeurs rust moeten houden, verandert vooralsnog echter niet. Ook verandert Uber voor zover bekend niets aan de functie van de app, die chauffeurs al hun volgende ritje aanbiedt als ze de huidige nog aan het afronden zijn. Volgens critici leidt dat tot een 'Netflix-effect', waarbij chauffeurs in de verleiding komen om maar door te blijven gaan.
'Trieste zaak'
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat noemt de vele ongevallen met taxi's een trieste zaak. "Ik wil van de ongevallen echt weten wat de oorzaak is, om maatregelen te treffen die ook echt helpen", laat ze weten. Ze zegt intensief mee te denken over maatregelen voor veiliger taxi's.