Verzekeraars waarschuwen taxichauffeurs: minder ongelukken, anders geen verzekering
Taxichauffeurs zijn relatief vaak betrokken bij ongelukken. Vooral jonge, zzp'ende chauffeurs veroorzaken veel schade, meldt het Verbond van Verzekeraars. "Het gaat dan met name om jonge chauffeurs die letselschades veroorzaken van soms meer dan een miljoen euro", zegt Richard Weurding van de verzekeraars.
Volgens het verbond zijn er relatief drie keer zo veel ongelukken met taxi's als met normale auto's. Jaarlijks krijgt een op de zes taxi's een ongeluk, tegenover een op de twintig auto's.
"Dat is natuurlijk voor een deel te verklaren door het feit dat taxichauffeurs meer kilometers maken, maar als je hen vergelijkt met andere risicogroepen zoals vrachtwagenchauffeurs, zie je dat ze de laatste tijd relatief meer schade veroorzaken", zegt Weurding.
Het is daarom nog maar de vraag of verzekeraars in de toekomst taxichauffeurs nog wel willen verzekeren. "Als deze cijfers zo hoog blijven, zullen steeds meer verzekeraars stoppen. Het is nu echt vijf voor twaalf, de taxisector moet in actie komen", aldus Weurding.
Het is nu echt vijf voor twaalf, de taxisector moet in actie komen.
De afgelopen weken waren meerdere taxichauffeurs betrokken bij dodelijke ongevallen. Bij drie daarvan ging het om Uber-chauffeurs. Verder raakte deze week een 9-jarig meisje gewond bij een ongeluk met een taxi in Amsterdam. Volgens De Telegraaf ging het daarbij om een Uber-taxi, maar dat is niet bevestigd.
Het Verbond van Verzekeraars houdt niet apart de schade van Uber bij, maar ziet wel dat met name zzp'ers in de grote steden veel schade veroorzaken. "Die chauffeurs rijden soms niet alleen voor Uber, maar bijvoorbeeld ook voor een reguliere taxicentrale. Dat maakt het voor ons lastig bij te houden."
Veilig Verkeer Nederland vindt dat Uber zich na deze ongevallen achter de oren moet krabben. "Zorg dat je veiligheidsmaatregelen neemt, zodat chauffeurs ervan doordrongen zijn dat dit soort ellende niet meer voorkomt", zegt Rob Stomphorst van de verkeersorganisatie.
Undercover
Dat Uber-chauffeurs veel kilometers maken, ervoer ook journalist Jeroen van Bergeijk. Voor zijn boek ging hij vijf maanden undercover aan de slag als chauffeur bij de taxidienst. Hij ontdekte dat je, om redelijk te kunnen rondkomen, zestig uur per week moet taxiën.
Ook de app draagt bij aan de grote hoeveelheid kilometers die chauffeurs maken. "Het is een beetje vergelijkbaar met bingewatchen op Netflix", zegt Van Bergeijk. "Je krijgt een nieuwe rit aangeboden terwijl je je oude nog aan het afronden bent, net zoals Netflix automatisch begint met het afspelen van een nieuwe aflevering."
Dat zorgt er niet alleen voor dat de verleiding groot is om maar te blijven rijden, ook worden chauffeurs gedwongen om hun telefoon te gebruiken tijdens het rijden. De nieuwe rit moet immers worden geaccepteerd in de Uber-app, terwijl de chauffeur nog aan het rijden is.
Veilig Verkeer Nederland maakt zich ook zorgen over het gebruik van de app. "De chauffeurs slepen zichzelf van hot naar her in de auto, en daarvoor moet je als chauffeur een blik blijven houden op die app. Ook als je mensen achter in de auto hebt."
Lastig
Overigens kan het nu al behoorlijk ingewikkeld zijn om een verzekering te krijgen als taxichauffeur, zegt Van Bergeijk. "Van mijn bronnen in de taxiwereld hoor ik dat het vooral voor zzp'ers lastig is. Of je betaalt hele hoge premies."