De Merwedebrug bij de A27, bij Gorinchem
NOS NieuwsAangepast

'Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt'

De Merwedebrug, die in 2016 preventief werd afgesloten, was er zo erg aan toe dat hij net als de Morandibrug in Genua had kunnen instorten. Twee hoogleraren zeggen dat tegen EenVandaag na het bestuderen van een eerder rapport van onderzoeksbureau Berenschot.

Volgens hoogleraar constructieleer Rob Nijsse van de TU Delft en emeritus hoogleraar Veiligheidskunde en Rampenbestrijding Ben Ale is Nederland aan een ramp ontsnapt. Uit het rapport blijkt dat er een "veilige restlevensduur van zes dagen" was.

"Dat betekent dat die brug is afgeschreven en dat het een wonder is dat deze er nog staat", zegt Ale tegen EenVandaag. Volgens de hoogleraren stond de brug in de A27 bij Gorinchem op instorten.

Nijsse legt uit: "Restlevensduur is het aantal klappen die de scheurtjes nog kunnen hebben voor ze fataal worden en de samenhang tussen de brugonderdelen verbreken."

'Controlesysteem werkt goed'

Volgens hoogleraar staalconstructies aan de TU Eindhoven Bert Snijder zijn we niet maar net aan een ramp ontsnapt. Hij wijst op het belangrijke verschil tussen de restlevensduur en de veilige restlevensduur van een brug.

"De brug zou binnen zes dagen onder het minimumveiligheidsniveau komen. Dat is weliswaar krap, maar dat betekent niet dat de brug op die termijn zou instorten. Dat de Merwedebrug tijdelijk is gesloten, laat zien dat het controlesysteem in Nederland goed werkt."

In oktober 2016 werd besloten dat er wekenlang geen vrachtauto's meer over de Merwedebrug mochten rijden, omdat er haarscheurtjes in de draagbalken zaten. In december van dat jaar konden vrachtauto's er weer overheen rijden.

Incidenten ondanks monitoring

Rijkswaterstaat (RWS) schrijft in een reactie dat zich "ondanks de continue monitoring en het inspectieprogramma" incidenten kunnen voordoen. "Naar aanleiding van het incident met de draagconstructie van de Merwedebrug gaat er sindsdien bij inspecties extra aandacht uit naar klinknagelverbindingen in hoofddraagconstructies."

Met een monitoringssysteem krijgt RWS inzicht in de huidige status van de bruggen. "RWS voert dagelijkse schouw- en jaarlijkse toestandsinspecties uit en eens in de zes jaar krijgt een brug (en alle brugonderdelen) een uitgebreide inspectie."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl