Vrachtwagens op de Merwedebrug bij Gorinchem

Haarscheurtjes in bruggen: een bekend probleem, niet alleen hier

Een probleem, maar een bekend probleem: de haarscheurtjes die leidden tot de stremming van het vrachtvervoer op de Merwedebrug bij Gorinchem, zijn een normaal verschijnsel bij oude bruggen, Dat zegt staaldeskundige Henk Kolstein van de TU Delft. "Die vallen onder het reguliere onderhoud. Maar soms zie je iets onverwachts."

Dat is nu gebeurd. Rijkswaterstaat wist al dat er scheurtjes in de constructie van de brug zaten, maar de situatie blijkt ernstiger te zijn dan gedacht. Vanochtend is besloten om de brug per direct af te sluiten voor vrachtwagens en bussen. Een vergaande en vervelende maatregel, zegt Kolstein. "Toch moeten we er blij om zijn. Het risico van een calamiteit is wel weggenomen."

'Knullig... het is de belangrijkste verkeersader naar het zuiden'

Oorzaak van de scheurtjes is de alsmaar wisselende belasting. Alle verkeersbruggen hebben daar last van. Maar bij de Merwedebrug zit ook de leeftijd tegen. De brug is 55 jaar oud en niet ontworpen voor de 18.000 vrachtwagens die er nu dagelijks overheen rijden. Kolstein: "De aantallen vrachtwagens stijgen nu enorm. Met als gevolg dat Rijkswaterstaat wordt geconfronteerd met infrastructuur die extra onderhoud vraagt".

Ook in andere landen zijn wegbeheerders alert op haarscheurtjes in bruggen door overbelasting. Daar zijn de gevolgen soms veel ingrijpender. Zo is een Rijnbrug in de Duitse A1 bij Keulen al sinds 2014 afgesloten voor vrachtwagens. Een versteviging van de brug uit 1965 had geen zin; er wordt een nieuwe gebouwd.

"De problematiek is dus bekend", zegt Kolstein. "Rijkswaterstaat werkt alle bruggen in hoofdwegen af. Daar zal het de komende jaren nog mee bezig zijn. Soms kom je dan iets onverwachts tegen."

'Ingrijpend en complex'

Kolstein ziet de acute afsluiting van de Merwedebrug dan ook niet als paniekreactie. "Haarscheurtjes duiden op vermoeiing van de constructie. Daar moet iets aan gedaan worden. Maar het verstevigen van een brug is ingrijpend en complex. En je wilt niet dat er tijdens het lassen een vrachtwagen over de brug dendert."

Rijkswaterstaat had al besloten om de brug binnen twee maanden te verstevigen. De wegbeheerder onderzoekt of dat nog eerder kan.

1961: koningin Juliana opent Merwedebrug

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl