Nieuwe beelden: containers als dominostenen omgevallen op schip

Aangepast
Kustwacht

De Kustwacht heeft beelden vrijgegeven waarop te zien is hoe het containerschip MSC Zoe gisteren in de Noordzee tientallen containers verliest. Op de beelden is duidelijk te zien dat hele rijen met containers zijn omgevallen.

MSC Zoe, een van de grootste containerschepen ter wereld, verloor gisteren zo'n 270 containers, met grote vervuiling op de Waddeneilanden tot gevolg.

Het kustwachtvliegtuig is ook nu in de lucht en probeert in kaart te brengen of er nog steeds containers ronddrijven, zodat het scheepvaartverkeer gewaarschuwd kan worden.

Bekijk hier de luchtbeelden van Kustwacht:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

1/4Beelden Kustwacht: dit schip verloor 270 zeecontainers
2/4 Kustwacht
3/4 Kustwacht
4/4 Kustwacht

Als ingenieur Jos Koning naar de foto's kijkt, valt hem op dat de containers niet allemaal dezelfde kant op liggen. Ook is er schade op verschillende plekken op het schip, zegt hij.

Koning deed voor scheepvaartinstituut Marin onderzoek naar de lading van containerschepen en wat er te doen is tegen het verlies van lading op zee. "Het feit dat dit op zo veel plekken is gebeurd, suggereert hevige bewegingen op het schip." De harde wind heeft die bewegingen waarschijnlijk veroorzaakt. Er waren golven van maximaal 10 meter hoog. "Dat zijn ook voor deze schepen hoge golven."

Koning legt uit dat bij het ontwerp van een dergelijk containerschip een balans wordt gezocht tussen het snel kunnen laden en lossen, en de veiligheid. "De lading wordt vastgezet met sjorringen, gemaakt van zware stalen stangen. Die zijn ontworpen om bestand te zijn tegen de extreme bewegingen, die verwacht kunnen worden."

Als het schip of de lading onverwacht begint te slingeren, kan je met wat bemanningsleden niet veel doen.

Jos Koning

Hoe het schip beladen moet worden en hoe de containers moeten worden vastgezet, wordt in een handleiding geregistreerd. Daarna is het aan de bemanning om het schip zo te besturen, dat het zich gedraagt zoals in de handleiding is vastgelegd, bijvoorbeeld dat het niet te veel slingert.

Maar noodweer kan roet in het eten gooien, zegt Koning. "In de haven wordt alles vastgezet, de bemanning kan het dan voor het vertrek controleren. Maar als het schip of de lading onverwacht begint te slingeren, kan je met wat bemanningsleden niet veel doen aan de bijna 20.000 containers. Snelheid en koerswijziging is de enige optie en de tijd daarvoor is beperkt als de lading al slingert."

STER Reclame