NOS Nieuws

Zes jaar na Fyra-debacle rijdt intercity Brussel nog steeds dramatisch

  • Thomas Spekschoor en Ben Meindertsma

    correspondent Europa en redacteur Binnenland

  • Thomas Spekschoor en Ben Meindertsma

    correspondent Europa en redacteur Binnenland

De trein doet er in het spoorboekje nog altijd een uur langer over dan de Fyra (2'49 uur versus 1'51 uur), een lastminute-enkeltje is ruim 7 euro duurder en gemiddeld rijdt bijna 20 procent van de treinen van en naar Brussel niet op tijd. Voor reizigers die tussen de Randstad en Brussel pendelen is de treinrit sinds het Fyra-debacle er niet veel beter op geworden.

Bijna één op de vijf treinen komt dus met vertraging op het eindstation aan, maar daar blijft het niet bij. In de cijfers die de NS en de NMBS geven, is de uitval van treinen niet meegerekend. In Amsterdam kwam het afgelopen jaar zo'n 8 procent van alle treinen helemaal niet aan. Voor het traject van Amsterdam naar Brussel zijn de uitvalcijfers niet bekend.

De treinen naar Brussel kampen, zes jaar nadat de Fyra-treinen vanwege gebreken van het spoor werden gehaald, nog steeds met mankementen, zegt machinist Marjolein den Hertog. In de locomotief van één van de Brusseltreinen wijst ze naar alle schermen. "Het zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld de toetsen ineens niet bediend kunnen worden. Of dat de schermen in één keer op zwart gaan. Dan moet ik een volledige reset doen. Dat is hetzelfde als dat de computer thuis volledig vastloopt." Zo'n reset kost al snel 10 minuten, een flinke vertraging, vertelt Marjolein den Hartog in de video hieronder:

'De trein kan opeens uit het niets gaan remmen'

Twee uur kwijt

Daarnaast moet de trein regelmatig wisselen van spoortype. Hij rijdt stukken over het HSL-traject, maar ook stukken over het normale spoor. Daarbij wisselt de trein regelmatig van voltage, wat ook tot problemen kan leiden.

Dat merken reizigers. In de trein van Brussel naar Amsterdam hebben velen weleens vertragingen meegemaakt. "Bijna elk weekend eigenlijk. Het gebeurt echt zelden dat ik in één keer kan doorreizen," zegt een Nederlandse jongen die in België studeert. Een Vlaamse student die de trein neemt om van Antwerpen naar station Noorderkempen te reizen, zegt ook dat hij regelmatig met vertraging reist. "Meestal is dat een uur vertraging, maar soms vallen zelfs twee treinen achter elkaar uit. Dus dan ben je op een dag twee uur kwijt."

De Intercity Brussel is de opvolger van de Fyra. Die trein reed in december 2012 en januari 2013 op het hogesnelheidstraject tussen Nederland en België. Het werd een drama. In de vijf weken dat de Fyra reed, viel de trein vaak uit. In de laatste week vielen er zelfs stukken van de trein af, waarop de trein van het spoor werd gehaald.

De vervangende trein naar Brussel doet een uur langer over de reis. De oude Benelux-trein werd weer van stal gehaald en reed in eerste instantie over het oude traject, via Roosendaal. Sinds april rijdt de trein grotendeels over het hsl-traject, maar dat is nog geen succes. De NS waarschuwde al voor opstartproblemen, maar die problemen duren nu al meer dan een half jaar.

Retourtje voor 90 euro

Vooral reizigers in de spits hebben last van vertragingen. Op de website van de NS wordt de kans berekend dat je op tijd van Brussel in Amsterdam bent. In de spits is die kans gemiddeld maar 62%. Dat cijfer wordt berekend over de resultaten van de afgelopen drie maanden. Dat betekent dat de afgelopen tijd één op de drie spitstreinen vertraging had.

Het zijn slechte resultaten, vindt ook de NS. "We zijn zelf ook niet tevreden", zegt NS-directeur internationaal Heike Luiten. Ze wijst er wel op dat er sinds de Fyra meer treinen naar Brussel rijden. Snelle, maar ook duurdere treinen naar Parijs en Londen, die een tussenstop maken in Brussel.

Luiten: "Het is echt een ander tijdperk dan een aantal jaar geleden. Momenteel rijden er al 32 treinen per dag naar Brussel en verder, dus er is echt iets veranderd. Maar de punctualiteit willen we echt beter hebben."

Voor reizigers zijn de vertragingen extra wrang omdat de spoorwegmaatschappijen dit voorjaar veel ticketprijzen flink verhoogden. Een weekendretour kostte eerst 55 euro en nu 66 als je op tijd boekt. Koop je op het laatste moment een retourkaartje dan betaal je 90 euro.

Daar tegenover staat dat de trein van maandag tot en met donderdag wel goedkoper is, maar ook alleen als je een week vooraf boekt. Koop je je kaartje op het laatste moment, dan is een retourtje een paar euro duurder dan het oude tarief.

Volgens NS-directeur Luiten moesten weekendkaartjes duurder worden, omdat de trein in de weekenden vaak te vol zat. "Voorheen gaven we de hoogste korting op het tijdstip dat de meeste mensen in de trein zaten. Dat is onlogisch. We hopen dat mensen hun reis nu anders plannen."

Resultaat is wel dat veel mensen meer betalen voor hun treinkaartje. Verbetering laat nog wel even op zich wachten. De NS heeft nieuwe treinen voor het traject besteld, maar die kunnen pas eind 2021 rijden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl