Holleeder is hoogtepunt voor tekenaars, en niet alleen vanwege de neus
Het megaproces tegen Willem Holleeder in de extra beveiligde Bunker in Amsterdam is vandaag hervat. Vaste gast van de rechtbank Petra Urban is er ook weer bij. Zij is rechtbanktekenaar en zal, net als op de eerdere zittingsdagen, weer urenlang naar de topcrimineel moeten kijken.
Het is geen straf, want voor rechtbanktekenaars is Holleeder een fijn object, vertelde Urban in Met het Oog op Morgen. "Een beetje overdreven misschien, maar hij heeft het meest plastische hoofd dat ik ooit heb getekend. Hij heeft echt verschillende gezichten."
Ze doet het werk sinds 2007. Ze zit meestal achterin de zaal, met een iPad. In het geval van Holleeder zit ze er schuin achter, vóór het kogelwerende glas.
Meestal werken de verdachten wel mee, enkele draaien zich bewust van haar weg. "Iemand stak eens een tong naar mij uit. Die heb ik dan ook maar zo getekend", grapt ze.
Dave Roelvink vond dat ik zijn neus te groot tekende.
Soms eisen de geportretteerde verdachten dat Urban de rechtszaal verlaat. Iemand wilde eens dat ze 'slecht' moest tekenen. "De rechter legt dan uit hoe het zit en ik glimlach vriendelijk en zwijg."
Ze is het werk gaan doen omdat het haar fascineert waarom mensen over de lijn gaan, vertelt ze. "Maar ik oordeel niet. Ik heb niet de neiging om iemand lelijker te tekenen dan hij of zij is."
Aan feedback van de getekenden heeft ze in ieder geval geen gebrek. Toenmalig advocaat Bram Moszkowicz zei haar eens dat hij de tekeningen van hem 'confronterend' vond. Dj Dave Roelvink, die terecht stond voor rijden onder invloed, beklaagde zich bij haar dat zijn neus te groot was getekend.
Met Willem 'de Neus' Holleeder valt dan beter te werken, besluit Urban. "Hij grapte eens dat ik zijn neus juist te klein heb getekend."