ANP

Kamer: we hadden nooit aan de Stint moeten beginnen

time icon Aangepast

De Stint had nooit mogen worden toegelaten op de openbare weg. Dat zeggen Tweede Kamerleden naar aanleiding van het rapport van TNO over de veiligheid van het voertuig. TNO concludeert dat de Stint op alle aspecten niet veilig is en in de huidige vorm niet geschikt voor personenvervoer.

De elektrische bolderkar werd in 2011 toegelaten als 'bijzondere bromfiets'. Er werd daarbij niet nauwkeurig gekeken naar de veiligheid. Kinderopvangcentra gingen de Stint op grote schaal gebruiken om kleine kinderen mee te vervoeren. Afgelopen september kwamen vier kinderen om het leven bij een ongeluk op een spoorwegovergang in Oss.

"Het toetsingkader was destijds niet op orde en het toezicht was niet goed. Dat is triest", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. "We hadden er nooit aan moeten beginnen." Hij wijst erop dat de Tweede Kamer nooit heeft ingegrepen. "Ik hoop dat we daar lessen uit leren."

Politieke beslissing

De categorie 'bijzondere bromfiets' werd ingesteld voor de Segway, een soort balansboard die elektrisch wordt aangedreven. De politiek was destijds enthousiast over dat soort vernieuwende voertuigen. Om de ontwikkeling daarvan zo veel mogelijk te stimuleren werden er geen extra veiligheidseisen gesteld.

Ook minister Van Nieuwenhuizen beklemtoont dat het een politieke beslissing was om vooral nieuwe voertuigen een kans te geven de weg op te komen. Daarom is de Stint "veel lichter" getoetst.

De Stint is in 2011 onderzocht door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de Stichting Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De RDW en de SWOV adviseerden het voertuig uit veiligheidsoverwegingen niet direct toe te laten op de weg. De RDW vond het voertuig te breed, de SWOV plaatste kanttekeningen bij de breedte van het voertuig en deed een suggestie over een rijopleiding voor Stint-bestuurders. Destijds heeft zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu als de Tweede Kamer deze adviezen naast zich neergelegd, onder meer om de introductie van innovatieve vervoermiddelen niet te belemmeren.

Oppositiepartij SP begrijpt het besluit van Van Nieuwenhuizen dat de Stint voorlopig niet meer de weg op mag. "Veiligheid staat voorop, maar dat gold de afgelopen jaren kennelijk niet. Er heeft jarenlang een onveilig voertuig op de weg gereden", zegt Kamerlid Lacin.

GroenLinks wil vooral weten hoe het kan dat er zo'n verschil zit tussen de regels en wat er daadwerkelijk veilig is. Kamerlid Kröger noemt het schokkend dat dat verschil zo groot is.

De Tweede Kamer gaat binnenkort uitgebreid spreken over het TNO-rapport en de toekomst van de Stint.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Kamer: Stint had nooit de weg op gemogen

STER Reclame