Harold Versteeg | Hollandse Hoogte

Stint is niet veilig en kan pas na aanpassingen terug de weg op

tijd van publicatie Aangepast

De Stint is op dit moment geen veilig middel om personen te vervoeren. Dat blijkt uit het onderzoek dat TNO deed naar de elektrische bakfiets. Volgens minister Van Nieuwenhuizen is duidelijk dat de Stint in zijn huidige vorm niet meer de weg op kan. Pas als er aanpassingen zijn gedaan, kan het voertuig weer toegelaten worden.

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van het ongeluk met de elektrische bakfiets op een spoorwegovergang in Oss. Daarbij kwamen eind september vier kinderen om en raakten een vijfde kind en de begeleidster zwaargewond.

Slechte rem

TNO keek naar zes aspecten van de veiligheid en vindt de Stint op al die aspecten niet voldoende veilig. Vooral de rem is slecht. Daardoor heeft het voertuig een veel te lange remweg. De Stint staat na zes meter stil, terwijl dat hooguit drie meter mag zijn. Ook de elektronica deugt niet. De nuldraad van de gashendel kan loslaten en dan slaat de Stint op hol.

Minister Van Nieuwenhuizen besloot daarom dat de Stint niet terug de weg op mag:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Stint kan in deze vorm niet terugkeren op de weg'

Bij het ongeluk in Oss werd al snel gespeculeerd dat elektromagnetische straling van het spoor invloed zou hebben gehad op het rijgedrag van de Stint. TNO onderzocht dat, maar concludeert dat de aandrijving gewoon blijft werken als er sprake is van veel straling.

Dit TNO-rapport staat los van het onderzoek dat naar het ongeluk in Oss wordt uitgevoerd door het Nederlands Forensisch Instituut NFI.

Van Nieuwenhuizen zegt te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor gebruikers, zoals kinderopvangcentra. "Maar de veiligheid staat voorop." Volgende week maandag en woensdag gaat de minister in gesprek met de Branchevereniging Kinderopvang.

Destijds vooral gekeken naar innovatieve aspect

De Stint is al jaren in gebruik bij veel kinderopvangcentra. Duizenden kinderen zijn ermee vervoerd. Bij de presentatie van het rapport zei minister Van Nieuwenhuizen dat er destijds bij de toelating van het voertuig vooral is gekeken naar het innovatieve aspect en minder naar de veiligheid.

De minister wil naar aanleiding van het rapport nieuwe eisen opstellen voor het toelaten van bijzondere bromfietsen, zoals de Stint. Ze verwacht dat ze daarmee in februari volgend jaar klaar is.

Voldoende kapstokken

De brancheorganisatie van kinderopvangcentra denkt dat de Stint, in aangepaste vorm, uiteindelijk weer de weg op kan. "De impasse is oplosbaar", zei voorzitter Felix Rottenberg van de brancheorganisatie in het NOS Radio 1 Journaal. "Er zijn een aantal stevige tekortkomingen geformuleerd, maar er zijn voldoende kapstokken om nieuwe Stints op de weg te brengen die voldoen aan de eisen die de minister formuleert."

Rottenberg wijst erop dat het aantal ongelukken met Stints "zeer beperkt" was en dat alternatieven soms geen verbetering zijn. "Busjes en taxi's zijn soms ook onveilig. Kinderen moeten bijvoorbeeld straten oversteken om bij busjes te komen. Er moet hard gewerkt worden om ervoor te zorgen dat er een nieuwe Stint komt."

Stint-fabrikant Edwin Renzen laat weten eerst de onderzoeksresultaten te lezen voordat hij met een inhoudelijke reactie komt. "Wij hebben vanmorgen de onderzoeksresultaten van de TNO rapporten over de Stint ontvangen en gebruiken de komende periode om deze te bestuderen."

STER Reclame