ANP

OM valt bedrijven en woning van Stint-eigenaar binnen

time icon Aangepast

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een reeks invallen gedaan bij meerdere bedrijfslocaties van de Stint en een woning van eigenaar Edwin Renzen. Hij heeft aan RTV Utrecht laten weten dat er "zeker tien man" onaangekondigd zijn woning in Huis ter Heide binnenvielen en "administratie meenamen". Ook zouden er bij partners van het bedrijf invallen zijn gedaan, waaronder in Putten en het hoofdkantoor in Bilthoven.

In de straat waar de woning van Renzen staat is niks meer te zien. Het OM wil niet bevestigen dat de invallen bij de eigenaren van de Stint zijn gedaan. Wel valt in een persbericht te lezen dat het onder meer bij "een bedrijfslocatie in Bilthoven" is gebeurd, waarbij administratie in beslag is genomen.

"Het onderzoek is noodzakelijk om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen met betrekking tot de bij het ongeval betrokken Stint en het product Stint", meldt de persofficier. "Wij moeten zorgvuldig beoordelen of bij het drama van 20 september een strafrechtelijk verwijt valt te maken."

De recherche is vermoedelijk nog maanden bezig met het onderzoek naar het dodelijk ongeluk met de Stint. Bij dat ongeval op 20 september in Oss waarbij de elektrische kar van de Bilthovense fabrikant tegen een trein botste, kwamen vier jonge kinderen om het leven.

Onderhoudshistorie

Er lopen verschillende onderzoeken naar de Stint. Het voertuig dat met de trein botste staat volgens de fabrikant bij TNO in Helmond. TNO, het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport ) doen ieder afzonderlijk technisch onderzoek. Zij bekijken de bewuste Stint en andere Stints op mogelijke technische mankementen. Het OM kijkt nu onder andere naar het onderhoud van de Stint.

Ook heeft het OM inmiddels gesproken met de vrouw die de bakfiets bestuurde. Zij en een meisje van 11 raakten zwaargewond bij de botsing met de trein.

Verbod

Begin oktober verbood minister Van Nieuwenhuizen Stints op de openbare weg, naar aanleiding van het dodelijke ongeluk. Uit onderzoek van inspectie, politie en NFI waren twijfels over de technische constructie van de elektrische bakfiets naar voren gekomen. Het verbod stelde veel kinderopvangcentra voor grote problemen. Zij moesten razendsnel ander vervoer voor de kinderen regelen.

Faillissement

Na het ongeval vroeg eigenaar Renzen faillissement aan. Later trok hij die aanvraag weer in, omdat hij eerst de lopende procedures over de elektrische bolderkar wil afwachten. Op dit moment staan er veel Stints in de opslag, maar als die weer gebruikt mogen worden zijn ze in een klap weer een hoop geld waard. Toch zei Renzen eerder niet heel hoopvol te zijn. Als de situatie blijft zoals die nu is, sluit hij een nieuwe faillissementsaanvraag niet uit.

Dit is een artikel van

STER Reclame