Overbodige verkeersborden? 'Vaak juist veiliger', zeggen deskundigen

time icon
Arthur van der Vlies
Geschreven door
Sjors Beukeboom
redacteur Online

Is het zo erg dat we keer op keer gewezen worden op de verkeersregels, vraagt verkeerspsycholoog Dick de Waard zich af nu drie verkeersorganisaties pleiten voor het weghalen van honderdduizenden borden. "Natuurlijk kennen we de foto's met absurde hoeveelheden borden en zijn er verkeerssituaties waarin we niet overladen moeten worden met informatie. Maar in veel gevallen is een beetje herhaling alleen maar veiliger."

Veilig Verkeer Nederland, kennisplatform CROW en de HR Groep, verantwoordelijk voor registratie van verkeersborden, vinden veel borden overbodig. Die herhalen iets wat eerder ook al was aangegeven, is hun kritiek. Het zou om 600.000 van de in totaal drie miljoen borden in Nederland gaan.

Op sociale media worden geregeld foto's gedeeld van een overvloed aan borden. Een selectie:

Verkeersdeskundige Ben Immers zegt dat herhaling niet altijd overbodig is. "Er zijn veel verkeerssituaties waar herhaling van relevante informatie nuttig en daarom juist veiliger is."

Bijvoorbeeld bij het invoegen op een grote weg, zegt De Waard. "Dan moet de automobilist op zoveel verschillende dingen tegelijk letten. Als een aantal verkeersborden een paar honderd meter verderop herhaald worden, is dat niet overbodig."

Andere afleiding gevaarlijker

"Maar de verkeersborden mogen ook niet voor een overkill zorgen", zegt de verkeerspsycholoog. "We moeten niet gaan stilstaan omdat we de informatie op de borden niet meer snel genoeg kunnen lezen. Vooral toeristen hebben moeite met veel verkeersborden, omdat zij de Nederlandse taal niet beheersen."

Immers zegt dat er andere vormen van afleiding in het verkeer veel riskanter zijn. "Bijvoorbeeld telefoongebruik. Er kunnen borden weg, maar laten we vooral moeite steken in de aanpak van gevaarlijkere verkeerssituaties."

Helemaal verkeersbordvrij

Er zijn ook plekken in Nederland waar helemaal geen verkeersborden meer staan. Deze locaties heten shared spaces. Met name in Noord-Nederland bestaan er veel gezamenlijke ruimtes, waar verkeersborden, stoplichten en markering opzettelijk ontbreken.

Het plaatsje Balloo, in Drenthe, is een voorbeeld van een dorp dat geen enkel verkeersbord meer heeft. De proef die de toenmalige wethouder hield was een succes, waarna Balloo sinds 2008 definitief verkeersbordenvrij is.

Verslaggever Tanja Braun probeerde in 2016 een shared space in Leeuwarden over te steken. Dat ging zo:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Geen stoep, geen fietspad: zo werkt de shared space in Leeuwarden

STER Reclame