Verstappen in actie in Japan
NOS Sport

'Keuze voor Formule 1 in Vietnam is logisch'

Met een gelikt filmpje heeft de internationale autosportfederatie FIA bevestigd dat Vietnam vanaf 2020 officieel zal worden toegevoegd aan de Formule 1-kalender. In hoofdstad Hanoi zal gestreden worden op een stratencircuit.

Het nieuws werd vorige week al bekend toen het stadsbestuur van Hanoi het nieuws onbedoeld op een uitnodiging voor een gala gezet had.

Nu het nieuws ook officieel bevestigd is en ook te zien is hoe het circuit eruit gaat zien, zullen veel Nederlanders zich afvragen of het circuit in Hanoi op het lijf geschreven is van Max Verstappen.

"Dat is een onmogelijke vraag", aldus Formule 1-verslaggever Louis Dekker. "Daar kunnen we pas iets over zeggen als de auto's daar een keer gereden hebben. Daarnaast is 2020 nog ver weg. We weten nu nog niet of Verstappen dan in een winnende auto rijdt."

Stratencircuit

De race zal dwars door het oude centrum van Hanoi gaan. Een echt stratencircuit dus. Iets waar Verstappen een haat-liefdeverhouding mee heeft.

"Het is een grillige relatie tussen stratencircuits en Verstappen", gaat Dekker verder. "Hij heeft op dergelijke circuits zeker goed gepresteerd, maar heeft ook een aantal keren cruciale fouten gemaakt. En op een stratencircuit worden fouten direct afgestraft. Dit circuit doet mij nog het meest denken aan dat van Azerbeidzjan."

"Toch houdt iedere coureur van een stratencircuit. Al heeft Verstappen weleens gezegd dat hij niet zit te wachten op nóg een stratencircuit omdat het er al zoveel zijn."

Het cicrcuit in Vietnam

Veel Formule 1-liefhebbers zullen even gek opgekeken hebben toen ze hoorden dat Vietnam het mag organiseren. Toch is Dekker niet verbaasd over de keuze.

"Maleisië is gesneuveld, dus is er een gat in de kalender. De FIA wil graag dat de Formule 1 een mondiale sport is en dat gat opvullen in Azië. Ook is er in Vietnam een partij met veel geld. Vanuit die hoek worden vele miljoenen betaald."

"Wat ook meespeelt, is dat de Vietnamese overheid Vietnam op de kaart wil zetten als toeristische bestemming. Het zal voor het land ook economisch goed zijn. Zo zullen er onder andere banen gecreëerd worden. Al met al dus een logische keuze."

Gevolgen Zandvoort en Assen?

Dekker is niet bang dat de keuze voor Hanoi gevolgen gaat hebben voor een eventuele grand prix op het circuit van Zandvoort of Assen.

"Azië concurreert met Azië en Europa met Europa. Deze keuze zal dus niet meespelen bij een besluit voor een GP in Nederland. Daarnaast wil de FIA het aantal GP's uitbreiden naar 25. Zandvoort en Assen zullen eerder moeten gaan concurreren met Spa, Monza en Hockenheim. En ook Kopenhagen zou heel graag de Formule 1 naar de stad halen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl