De videoclips van T-Series zijn razend populair op YouTube
NOS Nieuws

Bollywoodkanaal T-Series bijna de grootste op YouTube. Wat is het geheim?

  • Aletta André

    Correspondent India

  • Aletta André

    Correspondent India

Het YouTube-kanaal van de Zweedse vlogger PewDiePie heeft al vijf jaar het grootste aantal abonnees ter wereld. Het zijn er nu bijna 68 miljoen. Maar de Zweed moet die koppositie naar verwachting snel afgeven. Het kanaal van T-Series, India's grootste muziek- en filmproductiemaatschappij, staat op het punt PewDiePie voorbij te gaan.

Wat maakt het kanaal zo succesvol? Correspondent Aletta André sprak in Bollywoods kloppende hart Mumbai met filmproducent Bhushan Kumar. En wat is eigenlijk het geheim van een goed Bollywoodlied? Dat zie je in de video:

Het geheim van een Bollywoodhit volgens zanger Armaan Malik

"Ons aanbod is gewoon goed", zegt Kumar in zijn kantoor dat vol staat met prijzen en uitzicht biedt over miljoenenstad Mumbai. Maar Kumar geeft ook toe dat voor de grote groei van de afgelopen paar jaar de opkomst van internet in India heel belangrijk is geweest. Met sneltreinvaart wordt 4G uitgerold tot in de meest afgelegen uithoeken van het land, waardoor nu zeker 500 miljoen Indiërs online zijn.

Al met al is YouTube voor T-Series uitgegroeid tot een van de belangrijkste inkomstenbronnen, zegt Kumar. Hij maakt geen omzetcijfers bekend, maar volgens schattingen van de website Social Blade levert het hoofdkanaal alleen al zo'n 100 miljoen euro per jaar op.

YouTube alleen al heeft maandelijks gemiddeld 225 miljoen Indiase gebruikers. Verreweg de meeste video's die door Indiërs worden bekeken (95 procent), zijn niet in het Engels maar in regionale talen. Nog eens 25 sub-kanalen, voor muziek in regionale talen als Tamil, Telegu en Punjabi en voor genres als klassiekers en islamitische muziek, hebben bij elkaar opgeteld ook ruim 45 miljoen abonnees.

T-Series werd in 1983 opgericht onder de naam 'Super Cassettes Industries' door Kumars vader Gulshan Kumar, die toen 27 was. Hij begon met de productie van covers op cassettebandjes. Aanvankelijk namen ze vooral religieuze liedjes op, maar al snel volgden ook filmsongs. "Niemand deed dat destijds", vertelt Kumars zoon Kumar. "Mijn vader heeft een revolutie ontketend op dit gebied en zo ook veel nieuwe artiesten een kans gegeven."

In 1990 kwam de doorbraak met de originele soundtrack voor de film Aashiqui, wat met 20 miljoen stuks de bestverkochte Bollywood-soundtrack ooit is. Hindi filmmuziek maakt nog altijd de meerderheid uit van de producties van T-Series, maar inmiddels is er ook een aanzienlijk aandeel voor muziek in andere regionale talen, als Punjabi en Tamil.

Bhushan Kumar kwam in 1997 als 19-jarige aan het hoofd van T-Series te staan

Bhushan Kumar kwam in 1997 als 19-jarige aan het hoofd van het bedrijf te staan, nadat zijn vader was vermoord door de Mumbaise onderwereld die hem probeerde af te persen. Op dat moment was T-Series al een van de grootste muzieklabels.

De komende jaren gaat hij vol inzetten op de productie van zijn eigen films. Deels doet hij dat samen met zijn echtgenote, die regisseur is. "Ik maakte mijn eerste film in 2001", zegt Kumar. "Maar toen maakte ik alleen films voor de muziek. Het maakte me niet uit als de film zou floppen, als de muziek het maar goed zou doen. Mijn eerste film, Tum Bin, had zo'n goede soundtrack dat ik de volledige productiekosten met alleen de muziek heb terugverdiend. Nu gaan we echt goede films maken."

T-Series is niet alleen gegroeid sinds Kumar de baas werd, maar de muziekindustrie is ook flink veranderd. "Toen ik begon waren de cassettebandjes al vervangen door cd's, maar het bereik van cd's is nooit heel groot geworden in India. Na cd's kwamen usb-sticks, ringtones, radio- en televisielicenties. En nu hebben we de digitale distributie, met name via YouTube."

Dit is de best bekeken videoclip op het T-Series-kanaal:

De opkomst van internet, samen met toenemende geletterdheid en welvaart, heeft niet alleen de voornaamste distributievorm van muziekvideo's veranderd, maar ook de stijl. "Het publiek verwacht meer realisme en logica", zegt Kumar. "Eerder was het vaak zo dat de film zich volledig in India afspeelde, maar de muziekscène ineens in Zwitserland was. Dat was een fantasie, een manier waarop we het publiek iets van de wereld konden laten zien. Maar nu kunnen ze via internet al zo veel zien, dat het in films niet meer hoeft."

De videoclips blijven een belangrijk onderdeel van de meest populaire films. Van een typische film gaat volgens Kumar zo'n 10 à 15 procent van het budget naar de muziek. Ook worden nog steeds veel muziekscènes in het buitenland opgenomen. "Maar het moet in het verhaal passen, de personages moeten een reden hebben om er te zijn. Dat geldt ook voor dansscènes: die moeten zich afspelen tijdens een avond stappen of tijdens carnaval."

Als je de muziek uit Bollywoodfilms zou halen, zou dat het einde van de Bollywoodfilms zijn.

Armaan Malik

Door deze trend in films en videoclips is ook de muziek anders, merkt zanger Armaan Malik. "Vroeger waren er heel veel dramatische liedjes, waarin de acteur zijn tegenspeelster de zon en de maan beloofde. Nu zingt hij simpelweg: 'Ik hou van je, ik geef om je.'"

Malik komt uit een echt Bollywood-nest vol filmcomponisten en gaf in februari een concert in de Silverdome in Zoetermeer. Sinds hij in 2015 bij T-Series tekende, scoorde hij het ene na het andere succes. Hij lanceert zijn eigen singles en albums maar hij is in de eerste plaats playbackzanger.

Dat betekent dat hij liedjes inzingt voor films, waarop vervolgens in de muziekscènes wordt geplaybackt door de hoofdrolspeler. Dat is in India absoluut geen tweederangsfunctie. "90 procent van de muziek die in India wordt geconsumeerd, is filmmuziek", zegt Malik. "We zijn gek op Bollywoodfilms."

Hoewel er ook steeds vaker Indiase films verschijnen zonder muziekscènes, gelooft Malik dat de rol van liedjes voorlopig essentieel blijft. "Als je de muziek uit Bollywoodfilms zou halen, zou dat het einde van de Bollywoodfilms zijn."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl