YouTube probeert weer kijkers en luisteraars te laten betalen

YouTube doet opnieuw een poging om meer gebruikers te laten betalen voor video's en muziek. Vandaag lanceert het YouTube Music én YouTube Premium.

YouTube Music is een app voor het streamen van muziek, vergelijkbaar met Spotify en Apple Music, ook in prijs. Er is ook een gratis variant, maar die heeft advertenties en je kunt de dienst alleen gebruiken als je het scherm van je smartphone aan laat. Luisteren op de achtergrond, met gesloten scherm of terwijl je een andere app gebruikt, kan dus alleen met het betaalde YouTube Premium.

Streamen in Nederland

Veel mensen gebruiken YouTube om muziek te luisteren, dus het is niet gek dat het bedrijf daar (meer) aan wil verdienen. In 2014 was er al Music Key (inmiddels opgedoekt) en in 2015 kwam YouTube Red - muziek en video's zonder advertenties. Zonder succes: een jaar na de lancering waren er naar verluidt in totaal maar 1,5 miljoen gebruikers in vier landen (VS, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland).

De lancering van YouTube Music is mogelijk goed nieuws voor artiesten. Want waar een paar jaar geleden streamingdiensten nog weinig opleverden voor muzikanten, is het inmiddels een belangrijke inkomstenbron geworden.

Als je kijkt naar hoeveel sommige hiphop-artiesten worden gestreamd, dan zie je dat artiesten daar al snel van kunnen rondkomen.

Paul Solleveld, NVPI

"Wij halen zo'n 65 procent van onze inkomsten nu uit streamingdiensten", zegt Paul Solleveld van de NVPI, de brancheorganisatie van de Nederlandse muziekindustrie. En dat betekent ook dat de inkomsten voor muzikanten uit streaming toenemen. In het algemeen vinden we dat diensten als Spotify een goede vergoeding betalen. Onze verdiensten zijn de laatste jaren ook flink gestegen."

Of dat ook voor YouTube Music zal gelden, dat weet Solleveld niet. "Ik ga ervan uit dat YouTube net als al bestaande streamingdiensten internationaal afspraken heeft gemaakt over vergoedingen met de drie grote labels (Universal, Warner en Sony) en Merlin, dat de onafhankelijke labels vertegenwoordigt."

"Muzikanten hebben ook andere inkomstenbronnen, zoals live-optredens", zegt Solleveld. "Maar als je kijkt naar hoeveel sommige hiphop-artiesten worden gestreamd, dan zie je dat ze daar al snel van kunnen rondkomen. Dat levert goed geld op."

Value Gap

Muzikanten houden momenteel vrij weinig over aan de video's en de muziek die zij op YouTube hebben staan. "We vinden dat daar nog steeds sprake is van een value gap", zegt Solleveld. "Dat begrip omschrijft de groeiende ongelijkheid tussen de waarde die platformen als YouTube genereren uit muziekgebruik en de vergoeding die wordt teruggegeven aan de muziekgemeenschap."

Uit onderzoek van het IFPI, de internationale branche-organisatie voor muziek, blijkt dat een muzikant maar 85 cent per gebruiker per jaar overhoudt aan YouTube. Voor Spotify is dat 17 euro. Nogal een verschil.

Waarom zijn streamingdiensten zo populair? En wat voor invloed hebben ze op het muzieklandschap? NPO Focus maakt er deze special over.

Deel artikel: