Zo pakken Europese steden vervuiling door auto's aan
Europese auto's moeten in 2030 zo'n 35 procent minder CO2 uitstoten dan nu, besloten de Europese ministers van Milieu deze week in Luxemburg. Meerdere landen, waaronder Nederland, wilden een ambitieuzer akkoord.
Ondertussen nemen steeds meer steden zelf maatregelen om luchtvervuiling door auto's aan te pakken. In Nederland hebben twee steden bijvoorbeeld een milieuzone voor personenauto's ingevoerd: in Rotterdam en Utrecht zijn dieselauto's uit 2000 of ouder niet welkom. Hoe zit dat in andere steden in Europa? Een rondrit.
In Duitsland volgen de steden die milieumaatregelen tegen auto's nemen elkaar in hoog tempo op. In Hamburg zijn twee straten nu al verboden toegang voor diesels ouder dan 2015. Autosteden Stuttgart en Frankfurt, met al z'n forenzen, moeten er begin volgend jaar aan geloven en in Berlijn gaan de volgende zomer meerdere belangrijke verkeersaders voor vieze diesels op slot. En daar blijft het waarschijnlijk niet bij.
Wie een bezoek brengt aan Brussel moet opletten. Iedereen moet zijn auto aanmelden, ook al voldoet hij aan de emissienormen. Niet aanmelden levert een boete op. Op meerdere punten in de stad, zetel van de Europese instituties, worden de milieunormen van datzelfde Europa dagelijks overtreden.
Dat de negentien gemeentes binnen de Brusselse ring het erover eens zijn geworden is binnen de Belgische context al veelzeggend. Ook werd op 1 januari 2018 de lage-emissiezone ingevoerd. Binnen de ring zijn de meest vervuilende diesels niet meer welkom. Elk jaar op 1 januari wordt het een stapje strenger en vanaf 2025 mogen alleen de schoonste auto's de stad nog in.
Spanje en Denemarken
In Madrid moeten automobilisten verplicht een milieusticker op hun voorruit hebben. Auto's worden tegengehouden op de vervuiling die ze veroorzaken. De regel raakt dieselauto's van voor 2006 en benzineauto's gemaakt voor 2000. Eigenaren van deze auto's krijgen geen sticker en worden als eerste gestopt bij aanhoudende luchtvervuiling.
Deze maand start ook een nieuw verkeersreglement, waardoor in eenrichtingsstraten een maximumsnelheid van 30 kilometer de norm wordt. De maatregel is ingrijpend, omdat het 80 procent van de straten in de hoofdstad betreft.
In Denemarken heeft de regering deze maand een nieuw klimaatplan gelanceerd. Zo wordt de verkoop van benzine- en dieselauto's in 2030 verboden en moeten bussen en taxi's tegen die tijd schoon rijden. De verkoop van elektrische auto wordt gestimuleerd met extraatjes als goedkoper parkeren, rijden in de busbanen en meer oplaadpalen.
De elektrische auto wordt minder duur door de afschaffing van de 'auto-registreringsbelasting', die erg hoog is in Denemarken.
Griekenland
De gemeente Athene wil vanaf 2025 alle dieselauto's uit de stad weren, en dat gaat ook gelden voor vrachtwagens. Voor andere Europese steden is dat misschien een revolutionair besluit, maar voor de Griekse hoofdstad is het niks nieuws.
In de twee grootste steden Athene en Thessaloniki gold namelijk twintig jaar lang, tot 2011, een verbod op dieselauto's, uitgezonderd taxi's. Het is een van de redenen geweest waarom de luchtvervuiling in die steden enorm is teruggedrongen. Wat daarbij ook helpt, is het even/oneven-systeem dat nog steeds geldt. Auto's met een nummerplaat die eindigt op een even nummer mogen alleen op even dagen de stad in en met een oneven nummer alleen op oneven dagen. Ook de bouw van de metro, die nog steeds wordt uitgebreid, heeft een positief effect op het milieu gehad.
Italië
Om de milieudruk op het centrum in Rome aan te pakken is een wirwar aan regels bedacht. De belangrijkste zijn de zone traffico limitato. Straten waar je op gezette tijden niet mag komen met vervuilende auto's. Het is alleen compleet onoverzichtelijk waar die zijn en Google Maps geeft ze niet aan. Als je een straat wilt binnenrijden, moet je simpelweg hopen dat er niet zo'n bord staat, want anders kun je een eindje omrijden.
Burgemeester Raggi is onlangs nog met een plan gekomen om de verkeersdruk verder te ontlasten: het centrum autovrij maken in de weekenden, een verbod voor toeristenbussen om door de stad te rijden en meer ruimte voor bussen en taxi's tijdens zon- en feestdagen.