Het is nu afwachten of Instagram langzaam verandert in 'Facebook 2.0'
Er is opnieuw onrust binnen Facebook. De oprichters van dochterbedrijf Instagram - Kevin Systrom en Mike Krieger - hebben vandaag aangekondigd dat ze vertrekken. Dat deden ze gezamenlijk, wat op zichzelf al een slecht teken is.
Een reden voor hun vertrek gaven ze niet. In een gezamenlijke verklaring stonden zinsneden als "dankbaar voor de afgelopen jaren" en "nieuwe avonturen". Mark Zuckerberg en Sheryl Sandberg, die sinds jaar en dag moederschip Facebook bestieren, werden niet genoemd. Ze kregen alleen een eervolle vermelding in een Instagram-bericht van Krieger.
Facebook kocht de foto- en videodienst in mei 2012 voor ongeveer 1 miljard dollar. De afgelopen jaren kregen Systrom en Krieger de ruimte om hun eigen koers te varen. En dat deden ze goed: het platform is hard gegroeid naar 1 miljard maandelijks actieve gebruikers (Facebook heeft er ruim 2,2 miljard).
Botsen met de baas
Het speculeren over de redenen van hun vertrek is in volle gang. Goed ingevoerde Amerikaanse media melden dat ze de laatste tijd steeds minder ruimte kregen om zelfstandig Instagram te besturen.
Ook zouden ze hebben gebotst met hun baas Mark Zuckerberg. "De laatste tijd waren ze gefrustreerd omdat dagelijkse bemoeienis van Zuckerberg toenam", schrijft persbureau Bloomberg. "Hij leunde steeds meer op Instagram om de toekomst van Facebook te bepalen."
Instagram wordt steeds vaker gezien als hét sociale netwerk waar je wil zijn, in plaats van Facebook. Dat platform heeft te maken gehad met een aaneenschakeling van schandalen, kan soms overkomen als een 'kermis' aan informatie en het probeert constant je aandacht te trekken. Mede daardoor stappen jonge gebruikers over van Facebook naar Instagram.
Het lijkt erop dat Facebook zich klaarmaakt voor een toekomst waarin Instagram een belangrijkere rol speelt. De verwachting is dat de app in 2020 goed zal zijn voor een kwart van de inkomsten.
Facebook heeft aangegeven meer geld te willen verdienen aan de foto- en videodienst. Dat vertaalt zich al snel naar meer advertenties.
En dan kunnen er belangen gaan botsen. Je hebt het belang van de oprichters, die niet alleen zakelijk denken maar vanuit het product en de gebruiker. Hoe meer reclame je in de app stopt, hoe minder het lijkt op hoe het ooit is bedacht (in het begin kon je reclamevrij browsen in Instagram). Daar tegenover staat het zakelijke belang. Alles leuk en aardig - een miljard gebruikers - maar die moeten wel wat opleveren.
Eerder dit jaar begon Zuckerberg het vertrek van de twee oprichters voor te bereiden, schrijven Amerikaanse media. Hij stelde Adam Mosseri aan als de nieuwe 'vicepresident product' bij Instagram. De verwachting is dat hij de nieuwe topman van de dochteronderneming wordt. Mosseri behoort tot de inner circle van topman Zuckerberg.
De vraag die voorlopig onbeantwoord blijft: wat betekent dit voor Instagram? De visionairs achter de app zijn weg. De kans bestaat dat Facebook meer elementen gaat toevoegen waarvan de oprichters wellicht zouden zeggen: past dat nou wel goed bij de app? Of de recente toevoeging van IGTV (Instagram TV) daar ook bijhoort. is gissen. Al is het wel een functie die tot nu toe lauw wordt ontvangen.
Het lijkt dus niet gek om te denken dat je op Instagam meer reclame gaat zien. Bijvoorbeeld in Instagram Stories, wat dagelijks door 400 miljoen mensen wordt gebruikt. Of nog vaker in de tijdlijn. Want ten slotte wil Facebook blijven groeien in omzet, al is het maar om de aandeelhouders te vriend te houden.