NOS NieuwsAangepast

Al langer twijfels over snelwegbrug Genua, 'verantwoordelijken zullen boeten'

Het is 11.50 uur. Nietsvermoedend rijden automobilisten over de brug die al sinds de jaren 60 deel uitmaakt van de A10, de snelweg die van Noord-Italië naar Zuid-Frankrijk loopt. Ineens stort een stuk van 200 meter tientallen meters naar beneden. 35 mensen komen om, gevreesd wordt dat het dodental nog verder oploopt. Hoe kon deze brug ineens instorten?

De Nederlandse vrachtwagenchauffeur Nick Brands kent de brug. Beter gezegd: hij vreest de brug. Hij is er naar eigen zeggen zeker honderd keer overheen gereden. Elke keer was het weer eng, vertelt hij aan Nieuwsuur. "Deze brug bewoog als je eroverheen reed, alsof je op een boot zat. Vooral als je met een zware lading reed. Als er wind stond moest je bijna bijsturen."

Ook bij de truckstop in de buurt zou de brug een vast gespreksonderwerp zijn. "Chauffeurs waren bang voor deze brug. Ook de Italianen zelf. Zij zeiden: vandaag of morgen komt hij naar beneden."

Volgens Italiaanse media is er de laatste jaren veel gesleuteld aan de door Riccardo Morandi ontworpen brug. Twee jaar geleden was er een grote renovatie. Ook de laatste tijd werd er nog aan de brug gewerkt, de brug zou volgens de Italiaanse Rijkswaterstaat ook "constant gemonitord" worden. Er zou niets afwijkends zijn gevonden.

De Italiaanse ingenieur Antonio Brencich waarschuwde twee jaar geleden al dat er problemen met de brug waren, melden Italiaanse media. Volgens Brencich waren er rekenfouten gemaakt bij het ontwerpen van de brug. "Vroeg of laat zal die vervangen moeten worden."

De toegepaste bouwtechniek is vrij specifiek voor deze brug, weet Simon Wijte, hoogleraar Structural Design aan de Technische Universiteit Eindhoven. "Het aantal tuien (de kabels waar het wegdek aan hangen, red.) is minder dan gebruikelijk. Normaal gesproken heb je aan weerszijden van de pyloon (de betonnen toren op de brug, red.) meer dan twee tuien. Deze constructiewijze is vaker gebruikt door Morandi. Wel is het zo dat iedere tui bij deze brug bestaat uit twee parallelle elementen. Het bezwijken van één zo'n element zou niet mogen leiden tot het bezwijken van de brug."

De brug bij de oplevering in de jaren 60

Voor Wijte is het te vroeg om conclusies te trekken. "In algemene zin kun je wel zeggen dat meer tuien stabieler is, maar je kunt nu nog niet zeggen of deze techniek de oorzaak was van deze ramp, dat is nog gissen."

Deze techniek is in Nederland ook toegepast, namelijk bij de Galecopperbrug van de A12 bij Utrecht, vertelt Wijte. De ramp in Italië is geen reden voor paniek in Nederland, benadrukt hij. "Extra controles zijn niet nodig. Ik ben ervan overtuigd dat Rijkswaterstaat voldoende reguliere controles uitvoert."

Wijte noemt het aannemelijk dat de problemen bij de Morandi-brug in het middendeel zijn begonnen. "Als je kijkt naar de omvang van de schade lijkt het wel daar mis te zijn gegaan: bij het geheel van de pyloon, de tuien en het wegdek. Het lijkt erop dat de aangrenzende brugdelen zijn meegetrokken."

Op het moment van het ongeluk stormde het. Ook meldden ooggetuigen dat de bliksem was ingeslagen in de brug. Wijte kan zich niet voorstellen dat de weersomstandigheden de oorzaak zijn. "Simpel gezegd: het is evident dat een brug daar tegen zou moeten kunnen. "

De Italiaanse minister van Transport, Danilo Toninelli, heeft vandaag al gezegd dat de Italiaanse Rijkswaterstaat nalatig is geweest bij het onderhoud van de brug. "De verantwoordelijken zullen moeten boeten."

Een man die nog heeft geholpen met de bouw van de brug, zag vandaag zijn huis verwoest worden:

Verkeersbrug in Genua stort in: 'Ik heb geholpen met bouwen, nu verwoest 'ie mijn huis'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl