NOS Nieuws

RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Jaarlijks overlijden tientallen vrouwen in Nederland omdat ze niet meedoen aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Dat bevestigt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na berichtgeving van het AD.

Van de vrouwen die niet aan het onderzoek meedoen, sterven er jaarlijks 120 tot 150, zegt het RIVM. Bij tientallen is dat het gevolg van het niet of te laat screenen.

Ingrijpend

"Het aantal vrouwen binnen de risicogroep van 30 tot 65 jaar dat in de vijf jaar voor het meetmoment geen uitstrijkje heeft laten doen, ook niet buiten het bevolkingsonderzoek, vormt 25 procent van het totaal", zegt RIVM-afdelingshoofd Nynke van der Veen. "Veel vrouwen vinden een uitstrijkje erg ingrijpend en sommigen denken: ik ben 30 en loop geen risico", zei ze in het NOS Radio 1 Journaal.

Dat is een groot misverstand, benadrukt Van der Veen. "De hpv-besmetting die baarmoederhalskanker veroorzaakt kan al rond je dertigste langzaam uitgroeien tot een voorstadium van kanker."

Jaarlijks krijgen zo'n 700 vrouwen in Nederland baarmoederhalskanker. De ziekte komt vooral voor bij vrouwen tussen 35 en 45 jaar. Het bevolkingsonderzoek richt zich op alle vrouwen tussen 30 en 65 jaar. Zij worden om de vijf jaar uitgenodigd om mee te doen.

Eigen keuze

Het RIVM is voortdurend bezig de voorlichting aan te passen op de doelgroep, zei Van der Veen. "We stellen steeds de vraag: hoe kun je vrouwen, van 30 tot en met 65 jaar en met verschillende sociaal-economische achtergronden, het best erbij betrekken? Welke informatie willen ze op welke manier krijgen?"

Ze is geen voorstander van het verplichten van vrouwen om mee te doen. "We staan bij elk bevolkingsonderzoek achter het idee dat mensen zelf een keuze moeten maken."

Moeten huisartsen vrouwen niet dwingender wijzen op het belang van het onderzoek? "Vrouwen krijgen al een uitnodiging en herinnering en veel huisartsen gaan het gesprek al aan. Maar het blijft voor veel vrouwen een precair onderwerp."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl