'Verstappens frustratie begrijpelijk, maar hij moet niet nog meer trappen uitdelen'

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Bleekemolen: Renault kan de motor van Red Bull niet in z'n achteruit zetten

De scheiding is al uitgesproken, maar de partners moeten nog een aantal maanden met elkaar verder. "Ik denk niet dat ze bij Renault nog echt hun best zullen doen voor Red Bull, maar de Fransen moeten nog wel een prestatie leveren. Daar zijn tientallen miljoenen euro's voor betaald. Dat is best wel een dingetje", zegt Michael Bleekemolen, voormalig Formule 1-coureur en kenner van de autosport.

De relatie tussen de Franse motorleverancier en de Formule 1-renstal is zwaar bekoeld dit seizoen. De Renault-motor legt het af tegen Mercedes en Ferrari en op circuits waar Red Bull wel een kans denkt te maken, gaat het iets te vaak mis. Zoals zondag bij Max Verstappen in Hongarije.

De aftocht van Max Verstappen in Hongarije AFP

De bolide van de Nederlander gaf vrij snel na de start de geest. Weg topresultaat en een woedende Verstappen over de boordradio. Een dag later maakte hij wel zijn verontschuldigingen voor zijn woorden, maar inmiddels stond iedereen weer in gevechtshouding.

De verwijten vlogen over en weer. De Franse baas Cyril Abiteboul sneerde terug dat zijn bazen sinds 2015 niet meer lezen wat teambaas Christian Horner roept over Renault.

"Jammer", zegt Bleekemolen. "Je hebt daar niets aan. Ik snap de frustratie van Max wel, maar hij moet oppassen dat-ie niet nog meer trappen uitdeelt. En bij Renault kunnen ze niet overdrijven. Ze kunnen de motor niet in z'n achteruit zetten. Ze kunnen niet tegen een halve fabriek zeggen: jongens laat die gasten even links liggen. Dit moet politiek netjes opgelost worden."

maxverstappen1
Looking back on yesterday the disappointment is still there. However, I should not have used the words I did in the heat of the moment. Emotions were running high after a good start to the race. These frustrations came for a reason, after another unexpected engine failure which have been happening too often over the past few years. We came to Budapest with high expectations and not being able to be competitive made it hard to swallow for us. I will go into the summer break hoping we will be back stronger after it.

Het is inmiddels duidelijk dat het huwelijk tussen de renstal en de motorleverancier op de klippen is gelopen. Dat Red Bull eerder dit seizoen voor Honda als nieuwe motorleverancier heeft gekozen, speelt daarbij zeker een rol.

Maar de relatie verloopt al tijden al uiterst moeizaam, omdat Verstappen en Ricciardo het gat met Mercedes en Ferrari maar niet gedicht krijgen. Ze moeten het doen met de kruimels die de snellere concurrenten af en toe achterlaten.

Twijfels over kritiek Red Bull

Bleekemolen plaatst wel enige vraagtekens bij de kritiek die Verstappen en Ricciardo bij herhaling over de Fransen uitstorten. Gebrek aan vermogen, klinkt het vaak. "Het zou ook kunnen dat de Red Bull-wagens over te veel neerwaartse druk beschikken", probeert Bleekemolen naar een verklaring te zoeken.

"Ze roepen bij Red Bull elke keer dat ze beste auto hebben, maar te veel aan neerwaartse druk gaat ten koste van de snelheid", meent Bleekemolen. "Als je de vleugels bij de bolides weghaalt, win je met een motor van een lelijke eend nog op het rechte stuk, bij wijze van spreken", verduidelijkt de oud-coureur.

Weegschaal slaat door

Ten koste gaan van snelheid is echter iets anders dan vaak stukgaan. "Ook bij Mercedes is wel eens een bolide stukgegaan, maar bij Red Bull staat de weegschaal inderdaad iets te vaak op stukgaan", maakt Bleekemolen een vergelijking met de andere topteams. "Dat is frustrerend. En je moet een bepaald aantal races met een motor kunnen rijden. Je kunt niet alles blijven vervangen. Dat levert alleen maar gridstraffen op."

Bleekemolen denkt dat zondag definitief iets is geknakt. Bij beide partijen. "De scheiding is zondagmiddag in Hongarije ingezet. De tweede seizoenshelft wordt voor Red Bull en met name Verstappen heel vervelend. Nog negen races, dan hebben beide partijen niets meer met elkaar te maken. Het is een aflopende zaak."

"Rondlopen met een vijl om die ene honderdste sneller eruit te halen, doen ze bij Renault alleen nog voor hun eigen team. En daarom snap ik de frustratie van Max zo goed. Ik zou helemaal gek worden als ik van tevoren al weet dat het niet gaat."

STER Reclame