3D-afbeelding van station Amersfoort ProRail
NOS Nieuws Binnenland

ProRail maakt 3D-kaart van spoor in strijd tegen vertragingen

3D-luchtbeelden moeten ProRail gaan helpen in de strijd tegen vertragingen. De spoornetbeheerder heeft de afgelopen maanden meer dan 7000 kilometer spoor in kaart gebracht. Deze zomer worden de laatste kilometers vastgelegd.

Met de gedetailleerde 3D-kaart kan ProRail vertragingen beter voorkomen. Zo kunnen medewerkers bijvoorbeeld op de kaart zien welke delen van het spoor aan vervanging toe zijn of welke bomen moeten worden gekapt.

Verslaggever Kysia Hekster vloog mee met een helikopter waarmee de 3D-beelden worden gemaakt:

Zo wordt het spoor vanuit de lucht in beeld gebracht

Laserscanners

ProRail maakte voorheen al opnames met een vliegtuig, maar het drukke spoornetwerk vraagt volgens het bedrijf om gedetailleerdere opnames. Daarom wordt nu een helikopter ingezet, die op 190 meter hoogte boven het spoor vliegt.

Deze luchtopnames zijn zo gedetailleerd dat je er bordjes, sein- en wisselnummers op kan lezen. Bij verstoringen zoals wisselstoringen weten monteurs sneller hoe dat deel van het spoor erbij ligt en kan er sneller worden ingegrepen.

Aan de helikopter zit een 3D-opnameapparaat vast. Dat is uitgerust met drie camera's en twee laserscanners. Deze apparaten sturen laserpulsen richting objecten op de grond, waartegen de pulsen weerkaatsen. Die informatie wordt omgezet in een kaart, waarop de objecten op en rondom het spoor te zien zijn.

Het resultaat van een 3D-opname bij Ede-Wageningen ProRail

Het treinverkeer wordt gemiddeld een keer per week verstoord door takken die op de bovenleiding terechtkomen, een boom die op het spoor ligt of bladeren die op de rails liggen. En dat probleem wordt steeds groter, onder meer door de stormen die het afgelopen jaar boven ons land raasden. Het opruimen van een boom duurt zo'n twee tot zes uur.

ProRail zegt bezig te zijn met een inhaalslag als het gaat om vertragingen op het spoor. Met deze maatregel hoopt het bedrijf over drie jaar 5 tot 10 procent van de vertragingen te voorkomen.

Het bedrijf geeft toe dat het groenbeheer de afgelopen jaren minder prioriteit heeft gehad. "We doen altijd wel aan groenonderhoud, maar in de loop van de jaren zijn er wel zaken doorheen geglipt. We moeten het weer een boost geven, en daarbij helpen deze 3D-kaarten", vertelt een woordvoerder.

STER reclame