Zo maakte ProRail binnen een dag het spoor weer begaanbaar

Aangepast
ICB'er Esther / Twitter
Geschreven door
Jurjen Boekraad
redacteur Online

Kapotte bovenleidingen, omgevallen bomen en sein- en wisselstoringen: ProRail had gisteren zijn handen vol aan de stormschade op het spoor. Honderden spoorwerkers hebben ook vannacht doorgewerkt om alles weer begaanbaar te maken.

Het was een monsterklus. In totaal kreeg ProRail gisteren 344 meldingen van incidenten. Daaronder 97 bomen die op het spoor waren gevallen, waardoor veel bovenleidingen beschadigd raakten. Rondvliegend materiaal beschadigde op nog eens twintig plekken de bovenleiding.

Dat vanmorgen op de meeste trajecten de treinen weer reden volgens de dienstregeling, levert ProRail en NS dan ook positieve reacties op.

Michaël G
@MichaelG81
@ProRail Heel netjes gedaan. Gefeliciteerd met het resultaat.
6 maanden geleden
OvD_Rail Hans
@OvDRail_Hans
Als bij de benzinepomp iemand naast je stopt, raam naar beneden doet en roept: Toppersss en doorrijdt, is hij dan onderweg naar een concert of..... 😎 lekker #ProRail
6 maanden geleden

Tijdens de storm spraken medewerkers van ProRail op Twitter van een gekkenhuis. "Er zijn protocollen, maar voor zoiets als gisteren liggen geen plannen klaar", zegt Willem Loonen nu. Hij is manager van de spoormeldkamer van ProRail en was gisteren van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in touw.

"Het was goed druk", blikt hij terug. Alle meldingen van problemen kwamen bij hem en zijn collega's binnen. "We maken dan meteen een incident aan, zodat iedereen die wat met het spoor te maken heeft, weet dat er iets aan de hand is."

De spoorbeheerder had vanwege de storm al op strategische plekken langs het spoor extra storingsploegen met eigen incidentenbestrijders en externe aannemers klaarstaan. Zodra het misging, konden die snel worden ingezet om het spoor weer begaanbaar te maken.

"De incidentbestrijders kunnen bijvoorbeeld een omgevallen boom van het spoor halen met een kettingzaag", zegt Loonen. "De aannemers herstellen de bovenleiding, dat hebben we uitbesteed. Maar zij mogen niet werken als het harder waait dan windkracht 6. Dus moesten ze wachten tot de wind ging liggen."

De aannemers mogen de bovenleiding niet herstellen als het harder waait dan windkracht 6Rene Vegter / Twitter

Toen de storm eenmaal voorbij was, stuurde Loonen treinen op pad om de schade te inspecteren. "Het liefst gebruik ik daarvoor diesellocomotieven, die we eventueel kunnen vorderen van de goederenvervoerders. Zo'n loc kan ook een gestrande trein wegslepen."

Zo werden het afgelopen etmaal duizenden kilometers spoor geschouwd. Veel schade konden de spoorwerkers gisteren en vannacht al herstellen, maar op sommige plekken duurde het tot vanmorgen.

Bij Dieren bijvoorbeeld, waar vier bogen waaraan de bovenleiding hangt waren omgevallen. Loonen is er vol lof over. "Dat is zo knap wat ze daar hebben gedaan. Die bovenleidingportalen waren helemaal aan gort. Zo'n groot stuk repareren is echt een hele operatie."

Foto van een omgevallen boom op het spoor vanuit de cabine van een trein NOS Ooggetuige

Zodra alle troep was opgeruimd en de stormschade hersteld, kon de dienstregeling weer voorzichtig worden opgestart. Loonen: "Dat kon pas toen het spoor schoon en vrij was."

Vanmorgen reden nagenoeg alle treinen weer volgens de dienstregeling.

STER Reclame