Kwart 13-jarigen bijziend, onderzoekers waarschuwen voor telefoongebruik
Er werd al lang voor gewaarschuwd: te lang op een klein beeldscherm kijken, is schadelijk voor kinderogen. Uit nog lopend onderzoek van het Erasmus MC onder duizenden kinderen blijkt nu hoe groot het probleem echt is. De kinderen, Generation R, zijn vanaf hun zesde onderzocht. Van de zesjarigen was 2,5 procent bijziend. Inmiddels zijn die kinderen dertien en maar liefst 25 procent van deze groep kan niet goed in de verte kijken.
Hoewel het onderzoek onder Rotterdamse kinderen is gehouden, verwachten de onderzoekers dat de cijfers representatief zijn voor kinderen in heel Nederland.
Niet verwacht
"Het is een trend die we wereldwijd zien. In Zuid-Oost Azië bijvoorbeeld zijn de percentages nog veel hoger dan bij ons", zegt Jan Roelof Polling, onderzoeker bij het Erasmus MC in het NOS Radio 1 Journaal. "Bij ons neemt het toe. Dat is al lang een trend, maar we hadden we toch niet verwacht dat bij de huidige dertienjarigen een kwart al bijziend zou zijn."
Polling adviseert om de ogen meer rust te gunnen met de 20-20-2-regel:
De ontwikkeling heeft volgens de onderzoekers alles te maken met een verandering in leefstijl. "We denken dat tablet- en smartphonegebruik voor deze generatie een extra risicofactor is. Als je heel veel leest of heel veel dichtbij kijkt en heel weinig buiten komt, dan gaat het oog groeien als gevolg van die omgevingsfactoren. Dan wordt het oog bijziend. Als je in je schrift kijkt op school of op je tablet, dan kun je alles nog goed zien. Maar als je in de verte op het bord kijkt, zie je niet meer scherp."
Smartphones en tablets maken dat kinderen lang achter elkaar kijken naar iets wat dichtbij is. En daarvan gaan je ogen achteruit. "Dit kun je voorkomen door een tijd te bepalen, afspreken om niet zo lang achter de tablet of telefoon te zitten", adviseert Polling. "Bijvoorbeeld: we gaan twintig minuten op de telefoon, daarna kijken we twintig minuten in de verte, zodat onze ogen iets anders doen."
Ook adviseert hij ouders en scholen om kinderen zoveel mogelijk naar buiten te sturen, ten minste twee uur per dag.
Kinderbrillen
Hoewel harde cijfers ontbreken, zien ook opticiens dat de verkoop van kinderbrillen toeneemt. Met een uitgebreide jeugdcollectie en hippe, kleurige brillen spelen zij in op de toenemende vraag van het publiek. Tien jaar geleden was er weinig keuze in kleine monturen, maar nu zijn de assortimenten steeds groter en hipper.