Duizenden mensen krijgen plotseling geld terug van hun bank

Aangepast
HH | Roel Burgler

Zo'n 27.000 klanten van ING, SNS, Regiobank en BLG Wonen krijgen rond deze tijd aangename post van hun bank. Ze krijgen enkele euro's tot soms wel meer dan duizend euro terug vanwege te veel betaalde boeterente in het verleden. Daar moet overigens nog wel belasting over betaald worden.

Het gaat om klanten die tussen 2011 en 2016 extra hebben afgelost op hun hypotheek of hun rente hebben laten aanpassen. Banken brachten daarvoor in sommige gevallen boeterente in rekening, maar die rekening was vaak te hoog.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kwam eerder al tot de conclusie dat de rekening te vaak in het voordeel van de bank uitviel. Dus besloot toezichthouder vorig jaar dat alle banken de boeterente op dezelfde manier moeten berekenen. Klanten die na juli 2016 te veel hadden betaald, moesten worden gecompenseerd. Consumentenorganisaties riepen de banken op om ook klanten van voor die periode te compenseren.

Uitbetaald

Die compensatie komt eraan bij klanten van ING en de Volksbank, moederbedrijf van SNS, Regiobank en BLG Wonen. Bij ING gaat het om 7000 klanten, bij de Volksbank om zo'n 20.000 klanten. ING heeft de compensatie inmiddels uitbetaald, bij klanten van de Volksbank worden klanten daarover vandaag geïnformeerd.

ING trekt maximaal 10 miljoen uit voor de compensatie, bij de Volksbank gaat het om 4,6 miljoen euro.

Niet meekijken

Consumentenorganisaties zijn te spreken over de compensatie die de Volksbank verstrekt, maar over ING zijn ze minder te spreken. De bank heeft niet duidelijk gemaakt hoe ze de compensatie berekent. "Ze herstellen een fout die ze zelf gemaakt hebben. We hebben niet kunnen meekijken hoe ze dat doen", zegt Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis (VEH).

Rabobank en ABN Amro

Samen met de Consumentenbond roept VEH alle banken op de berekening van de boeterente tussen 2011 en juli 2016 opnieuw te bekijken. ABN Amro en Rabobank zien hier geen aanleiding voor. Ze zeggen zich gehouden te hebben aan de toen geldende wetgeving en afspraken met klanten.

Vanaf juli 2016 hebben ze de berekening van de AFM gevolgd. Voor die tijd golden de voorwaarden van banken zelf. De rekenmethode van de Rabobank zou niet perse slechter of beter zijn dan de methode van de AFM die vanaf juli 2016 voor Nederlandse banken geldt, stelt een woordvoerster van de Rabobank.

Tegen Delta Lloyd wordt een rechtszaak gevoerd over de boeterente.