'Piloten KLM maken zich terecht zorgen over conflict bij Air France'

time icon Aangepast
AFP

Een crisissfeer heerst er niet, maar op het hoofdkantoor van KLM is men wel erg geschrokken van het plotselinge vertrek van Air France-KLM-topman Jean-Marc Janaillac. Hij verbond zijn lot aan een personele stemming over een salarisvoorstel en verloor. De man die moest verbinden - Fransen met Nederlanders, management met vakbonden - laat een gapend gat achter.

KLM-directeur Pieter Elbers probeerde de gemoederen vandaag tot bedaren te brengen op bijeenkomst met de Nederlandse vakbonden over de resultaten in het eerste kwartaal.

"Hij blijft positief over KLM en de resultaten die we op dit moment behalen, maar hij heeft grote zorgen over de gang van zaken bij Air France. Met het vertrek van Janaillac is het probleem natuurlijk niet weg", vertelt bestuurslid Ingrid Brama van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC).

Poldermodel

Ook vandaag staakt een deel van het personeel van Air France. Het is al de vijftiende keer. De eerste drie stakingen, die in het eerste kwartaal vielen, hebben de Franse luchtvaartmaatschappij 75 miljoen euro gekost.

"In Frankrijk kennen ze het poldermodel - zoals wij dat hebben - niet. Er wordt nog steeds gestaakt terwijl er nu beter gepraat kan worden", zegt Brama.

Ook de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) denkt er zo over, al wil voorzitter Arthur van den Hudding de acties van de Franse collega-piloten niet te hard veroordelen.

"Het is niet zo dat wij Nederlanders het beter weten. Wij hebben in februari nog gestaakt bij Transavia en eerder ook bij EasyJet. Maar staken moet een middel zijn om tot een doel te komen. Staken op zich is geen doel. Het is tijd dat zowel de vakbonden als het management water bij de wijn gaan doen."

In de Golfstaten vieren ze nu feest.

Robert Swankhuizen, Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici

Ondertussen maken de piloten van KLM en Transavia (ook onderdeel van Air France-KLM) zich wel zorgen. "Dat is terecht", zegt Van den Hudding. "Je denkt aan je baan en aan het voortbestaan van de luchtvaartmaatschappij. Morgen is niet opeens alles anders, maar op lange termijn gaat deze onrust wel schade berokkenen. Als Air France schade oploopt, loopt de combinatie Air France-KLM schade op en dat heeft uiteindelijk ook effect op KLM."

Robert Swankhuizen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT), wijst erop dat de concurrentiepositie van Air France-KLM door het conflict met de Franse bonden verslechtert.

"Ze gaan door met staken tot het eind - tot hun resultaat is bereikt. Dat maakt de positie van het bedrijf heel fragiel. In de Golfstaten vieren ze nu feest. Die maatschappijen proberen Air France-KLM al jarenlang de nek om te draaien. Nu gaan ze achterover zitten, want het wordt in Frankrijk wel geregeld voor ze."

Ongelukkig huwelijk

Zou een scheiding tussen Air France en KLM een optie zijn om te voorkomen dat het Nederlandse bedrijf wordt meegezogen in de Franse financiële ellende? Nou nee, zeggen de bonden.

"Er is al heel veel gezegd over het min of meer ongelukkige huwelijk tussen KLM en Air France, maar ze zijn te veel verweven met elkaar om nu te zeggen dat ze apart kunnen verdergaan", zegt Brama.

"Je kunt niet ontvlechten. Je moet gewoon doorgaan", aldus Swankhuizen, die het roerend eens is met de luchtvaarteconomen die stellen dat een zelfstandig KLM te klein is om op te boksen tegen de wereldwijde concurrentie.

Volgens Brama is er één troost: de kasstromen van KLM en Air France zijn strikt gescheiden. "Daar heeft Pieter Elbers voor gevochten. Ook in onze nieuwe cao is afgesproken dat de winst die KLM maakt wordt geïnvesteerd in nieuwe vliegtuigen voor KLM. Het lekt niet weg naar Air France. Dat is een geruststellende gedachte."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Het eerste denk je natuurlijk aan je baan'

STER Reclame