Omzet en winst dalen bij RTL Nederland
De zendergroep RTL Nederland trekt minder kijkers en daardoor lopen de inkomsten uit advertenties verder terug. Over 2017 daalde de brutowinst met een kleine 10 procent naar 87 miljoen euro. De omzet daalde met 4 procent.
De RTL-zenders trekken al een aantal jaar minder kijkers. In 2015 hadden de zenders nog een marktaandeel van 25 procent. In 2017 was dat gedaald naar 23 procent. Hoe minder kijkers, hoe minder interessant de zenders zijn voor adverteerders.
"De dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z'n weerslag op ons winstniveau", zei RTL-directeur Sven Sauvé eerder over de teruglopende resultaten.
On demand
Vorige week werd bekend dat presentator Humberto Tan van RTL Late Night wordt vervangen door Twan Huys, die nu nog bij de publieke omroep is verbonden aan Nieuwsuur. RTL Late Night kampt al weken met teruglopende kijkcijfers.
Steeds meer mensen zijn klant bij on demand-diensten, zoals Netflix en Videoland. Die laatste is van RTL, maar vooralsnog moet er vooral in geïnvesteerd worden voordat er winst mee kan worden gemaakt. Het afgelopen jaar steeg het aantal abonnees van Videoland met bijna 80 procent. "Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien", aldus Sauvé.
Het moederbedrijf van RTL Nederland, RTL Group, meldde betere resultaten. De omzet steeg met ruim 2 procent.