The Matrix-telefoon op nostalgische 'techbeurs van de kleintjes'

Aangepast
AFP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
redacteur Tech

Wat doe je als telefoonmaker wanneer je eigenlijk geen rol van betekenis speelt? Dan probeer je tijdens het jaarlijkse Mobile World Congress (MWC) in Barcelona op te vallen. Dit was waarschijnlijk de gedachte van HMD, het bedrijf dat tegenwoordig Nokia's produceert.

Want waar grote Aziatische merken als Samsung, LG en Huawei met de nieuwste snufjes op de proppen komen, komt HMD op de proppen met een remake van de Nokia 8110. Het toestel werd in september 1996 gelanceerd en was drie jaar later te zien in de film The Matrix. Deze jongere editie, 22 jaar later, heeft dit keer geen zichtbare antenne, maar wél een kleurenscherm en 4G.

Het begint overigens wel op een doorzichtig trucje te lijken, want vorig jaar lanceerde HMD de Nokia 3310. En dat riep ook een hoop herinneringen op aan de eerste jaren van de mobiele telefoons.

Nostalgie

De 8110 - die overduidelijk bedoeld is om in te spelen op de nostalgische gevoelens van de techjournalisten en andere geïnteresseerden - is uiteraard niet het enige nieuwe. Gisteravond kondigde Samsung in een volle zaal zijn Galaxy S9 aan. De smartphone biedt meer van hetzelfde, vooral de verbeterde camera moet mensen over de streep trekken.

Wat is er dan nog verder te zien op de telefoonbeurs? Uiteraard heel veel telefoons, waarvan het grootste gedeelte waarschijnlijk in Europa maar door een kleine groep mensen gebruikt zal worden. Want marktleider Samsung houdt samen met Apple de markt aardig vast.

Dus andere, kleinere, telefoonfabrikanten moeten het hebben van de opvallende snufjes. Het Chinese Vivo, sinds begin dit jaar het enige bedrijf dat een telefoon heeft met een vingerafdrukscanner die ín het scherm zit, bedacht daarom een selfie-camera die zich op het gewenste moment automatisch omhoog schuift.

Raymond Wong📱💾📼
@raywongy
Already calling it now. The Vivo Apex concept phone with retractable selfie camera and virtually no bezels is the coolest thing from #MWC18 @futureshift Check it out for yourself in our video below 😍😍😍
10 maanden geleden

Maar vergeet ook andere partijen niet, zoals Sony. Het bedrijf speelt eigenlijk al een tijdje nauwelijks een rol van betekenis op de smartphonemarkt maar blijft het desondanks proberen. De XZ2 en de XZ2-compact moeten daarbij de glorie van de smartphonetak van het merk redden. De telefoon heeft dunne randen (iets wat zo'n beetje iedere fabrikant nu doet) en - net als vorig jaar - een 4K-scherm.

Het bedrijf, dat ook bekend staat om zijn goede koptelefoons, presenteerde daarnaast draadloze oordoppen. Een ontwikkeling waar steeds meer fabrikanten op duiken. Je moet er wel, in dit geval, 279 dollar voor willen neertellen.

Mike Murphy
@mcwm
These Sony earbuds are bizarre @jkaraian and I are cyborgs now #MWC18
10 maanden geleden

Wat verder opvalt, is dat er veel gebeurt in het goedkope segment. Zo signaleerde investeerder Benedict Evans op Twitter een telefoon - met 4G - voor slechts 80 euro. Een model dat overigens sterk doet denken aan een merk dat net iets meer vraagt voor z'n telefoons (lees: Apple).

Benedict Evans
@benedictevans
$80 wholesale for 4G. Looks familiar, somehow.
10 maanden geleden

Volgens analist Francisco Jeronimo is het Kroatische Noa één van de interessantste opkomende merken op de beurs. Waarbij opnieuw opvalt dat het toestel niet zo duur is. En waardoor ook weer duidelijk werd dat de MWC vooral ook de 'beurs van de kleintjes' is.

Francisco Jeronimo
@fjeronimo
The @NoaMobile is one of the most interesting brands I saw last year in Barcelona. This year they are bringing the N7. Features a Sony IMX 298 sensor, 4G, 16MP, Dual-SIM, 5.7 HD 18:9 display. Retails at €250. They signed their first distribution contract in Germany #MWC18
10 maanden geleden

Tenslotte, net als de nostalgische Nokia, bestaat het merk BlackBerry ook nog. Niet meer gemaakt door Research In Motion, het Canadese bedrijf dat glorietijden beleefde toen het toestel nog razend populair was, maar door TLC, dat zich nu richt op budgettelefoons. Ook dat bedrijf geeft acte de présence op MWC, met als boodschap dat ze tevreden zijn over de verkopen.

Verkopen die volgens onderzoeksbureau IDC een miljoen toestellen niet eens overstijgen. Het bedrijf zou een slordige 850.000 exemplaren hebben verkocht in 2017. Apple verkocht in de laatste drie maanden van 2017 alleen al 90 keer zoveel.

STER Reclame