Weinig vernieuwende Galaxy S9 komt terecht op lastigere telefoonmarkt
"Hoe kunnen we klanten aan ons blijven binden?" Het is een vraag die mogelijk meer dan anders in de bestuurskamers van Samsung en Apple wordt gesteld. Want het smartphonegebruik is aan het veranderen: mensen lijken langer vast te houden aan hun toestel. Daarnaast signaleert onderzoeksbureau Gartner voor eerst een daling in de verkoop.
Tegen die achtergrond presenteert martkleider Samsung vandaag zijn nieuwste vlaggenschip in Barcelona. In de Catalaanse stad wordt het Mobile World Congress gehouden en de ‘show’ van de Zuid-Koreaanse fabrikant is elk jaar een moment waar de bezoekers naar uitkijken.
Uiterlijk blijft hetzelfde
Geheel volgens de verwachting heet de opvolger van de Galaxy S8 de S9 (en de grote broer S9+). Ook het uiterlijk is niet verrassend: dat is nagenoeg onveranderd. Het ging vorig jaar behoorlijk op de schop, met het zo goed als randloze scherm. Een trend die we overigens marktbreed zien, bijvoorbeeld bij grote concurrent Apple.
Naast de gebruikelijke veranderingen aan de binnenkant - denk bijvoorbeeld aan meer rekenkracht - legt Samsung dit jaar vooral de nadruk op de camera. Er zitten er twee in de S9+. De fabrikant belooft dat de camera's in de S9 en S9+ zorgen voor betere foto's in het donker, dankzij het mechanisch aanpasbare diafragma (waardoor er meer licht binnenkomt op de camerasensor).
Een andere aardigheid is dat de camera - dankzij slimme assistent Bixby - teksten kan vertalen. Dus houd het voor Chinese tekst en je ziet opeens de Engelse variant opduiken. Maar voordat je scenario’s bedenkt waarin dit handig is: je moet er wel van houden om alles in het Engels te doen, de digitale butler werkt nog niet in het Nederlands. Deze vertaaldienst zit daarnaast al een aantal jaar gebakken in de Google Translate-app.
Als ik nu mocht kiezen tussen de Galaxy S8 of S9, dan koos ik voor de S8.
Net als Apple en Google gaat ook Samsung aan de slag met augmented reality, ofwel: toegevoegde werkelijkheid. Het idee is dat je via je telefoon in de fysieke wereld digitale objecten kunt projecteren. Het bedrijf biedt in de S9 en S9+ 'AR emoji' aan.
Het idee is dat je emoji’s kunt maken die er "precies uitzien en klinken als jij", aldus het bedrijf. Vervolgens kun je deze delen via bijvoorbeeld socialemediaplatforms.
Virtuele hulpjes
Behalve dat de telefoonfabrikanten vechten om de meest vernieuwende AR-technieken, zetten ze steeds meer in op de slimme assistent. Het idee hierachter is dat je telefoon informatie over je gedrag verzamelt en op basis daarvan je helpt. Dat gebeurt nu nog vooral vanuit een verzoek - 'wat is een leuke eetgelegenheid hier in de buurt?' of 'wat staat er op de agenda vandaag?'
Samsung kondigde vorig jaar zijn antwoord aan op de virtuele hulpjes van Google, Apple en Amazon: Bixby. Maar het bedrijf kan daarin maar moeilijk tegen de concurrentie opboksen. "Ze missen ontwikkelingskracht", zegt Wijkman. "Google biedt straks nagenoeg alle talen van de wereld aan. Samsungs assistent is oprecht goed, maar gaat het waarschijnlijk verliezen op schaalgrootte."
Liever S8 dan S9
"Als ik nu mocht kiezen tussen de Galaxy S8 of S9, dan koos ik voor de S8", zegt Tim Wijkman, smartphone-analist bij Telecompaper. "De S9 is 50 euro duurder dan zijn voorganger bij de introductie en dat terwijl de S8 nu in prijs gaat dalen. Het verschil tussen de twee toestellen is daarnaast minimaal."
Hoewel de telefoon geen grote vernieuwingen biedt, verwacht Francisco Jeronimo, analist bij onderzoeksbureau IDC, dat Samsung toch veel exemplaren van het nieuwe vlaggenschip zal verkopen. "Voor mensen met een S8 is de S9 niet interessant, Samsung richt zich vooral op klanten met oudere toestellen." Maar ook hij erkent dat de markt er moeilijker bij ligt. "De kunst is klanten bij je te houden, bijvoorbeeld door je te onderscheiden met een goede, slimme assistent. Het voordeel dat je dan hebt is dat je ze dan voor de komende drie of vier jaar behoudt."
Probleem in Nederland
In Nederland staat het bedrijf overigens voor een extra uitdaging. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat jongeren in de leeftijd van 12 tot 20 jaar massaal overstappen op iPhones. In een jaar tijd is het gebruik met 8 procentpunt gestegen, van 44 naar 52 procent. "Apple is de afgelopen twee jaar permanent marktleider geweest onder jongeren." Volgens Wijkman genoeg reden dus voor Samsung om zich zorgen te maken. Daarnaast stelt Telecompaper dat de hoge prijs van de iPhones jongeren niet afschrikt.
Samsung laat in een reactie zich niet te herkennen in de onderzoeksresultaten van Telecompaper. "Wij baseren ons op andere bronnen en die laten iets anders zien", zegt een woordvoerder, die de eigen cijfers nog niet kan delen. Daarnaast benadrukt het bedrijf dat de nieuwe functies van de S9 in de ogen van Samsung juist jongeren moeten aanspreken.