Duitsland in afwachting van uitspraak over dieselverbod in steden

Aangepast
Een demonstrant tegen de uitstoot van diesel EPA

Mag een lokale rechter in Duitsland een stad dwingen om dieselauto's in bepaalde straten te weren, omdat de luchtverontreiniging er te groot is? Over die vraag geeft de hoogste bestuursrechter in Duitsland vandaag uitsluitsel.

De steden Düsseldorf en Stuttgart moesten naar aanleiding van een uitspraak van rechtbanken bepaalde straten sluiten voor diesels. Het ging om auto's die niet aan de zogenoemde Euro-6-norm voldoen; diesels die pakweg ouder zijn dan drie jaar.

Een milieuorganisatie had de zaak aangespannen omdat de grenswaarden voor stikstofdioxide ver werden overschreden, maar de steden gingen in beroep. Als de rechter ze ongelijk geeft, biedt dat jurisprudentie voor nieuwe rechtszaken in andere steden. De milieuvereniging Deutsche Umwelthilfe heeft al aangekondigd om daar dan direct mee aan de slag te gaan.

Vuile lucht

Veel steden in Duitsland kampen met luchtverontreiniging. In totaal voldoen zeventig steden niet aan de Europese norm. Een uitspraak in het nadeel van Düsseldorf en Stuttgart betekent niet dat iemand binnenkort met een diesel al die zeventig steden helemaal niet meer in mag.

Als de milieuorganisaties het hoger beroep winnen, kunnen steden wel individueel worden gedwongen dieselauto's in bepaalde gebieden te weren. Het kan dan nog maanden duren voordat dergelijke verboden eventueel worden ingevoerd. Ook moet de handhaving nog worden geregeld.

Om welke diesels gaat het?

In Duitsland rijden op dit moment zo'n 15 miljoen diesels rond, die niet aan de Euro-6-norm voldoen. Deze normering voor diesels bestaat sinds 2014 en is sinds 2015 verplicht.

Een probleem is dat het opwaarderen van een dieselmotor naar Euro-6-niveau voor de meeste modellen niet mogelijk is. Veel diesels zullen daardoor minder waard worden, een trend die overigens al gaande is in Duitsland sinds het dieselschandaal. Een mogelijke oplossing is het verkopen van de auto's aan landen waar de regels minder streng zijn.

Benzineauto's moeten minstens het Euro-3-certificaat hebben. Dat hebben de meeste auto's wel, want dat is al sinds het jaar 2000 verplicht.

Dieselauto's, ook moderne, stoten relatief veel van het giftige stikstofdioxide uit, evenals ultrafijne stofdeeltjes. De schadelijke gassen die diesels uitstoten worden door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO sinds 2012 geclassificeerd als kankerverwekkend.