ANP

Schiphol heeft afgelopen jaar minder winst gemaakt, terwijl het vliegverkeer fors groeide. De luchthaven moest veel geld uitgeven om de groei van het aantal passagiers aan te kunnen. De winst kwam uit op 280 miljoen euro, bijna 9 procent minder dan in 2016.

Het aantal passagiers groeide met 7,7 procent naar 68,5 miljoen. Het aantal vliegbewegingen steeg met 3,7 procent naar 497.000. En daarmee is het afgesproken maximum van 500.000 (tot en met 2020) vrijwel gehaald. Schiphol heeft dus nog amper ruimte voor groei.

'Lelystad hard nodig'

De Schiphol-groep is ook eigenaar van Lelystad Airport. Om de groei van de luchtvaart op te kunnen vangen is de opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 broodnodig, vindt Schiphol-topman Jos Nijhuis. In de politiek gaan stemmen op om die opening uit te stellen. "Wij zetten volledig in op opening op 1 april 2019", aldus Nijhuis. "Als deze gemaakte afspraak niet kan worden ingevuld, zullen we opnieuw aan tafel moeten gaan zitten over wat dat betekent en wat de consequenties daarvan zijn."

Bij uitstel van opening van Lelystad Airport kan een oplossing zijn dat Schiphol al eerder dan in 2021 mag groeien naar meer dan 500.000 vliegbewegingen. "Hier moet de overheid een antwoord op geven, ik hoop op veel creativiteit", zegt Nijhuis hierover. "We moeten er gezamenlijk uitkomen, want de vraag naar luchtvaart blijft bestaan."

Het kabinet houdt vooralsnog vast aan een opening in 2019

'Meivakantie gaat goed dit jaar'

De Schipholtopman verwacht geen problemen door drukte tijdens de meivakantie, zoals vorig jaar. "Het wordt druk, maar we hebben geleerd van de meivakantie in 2017. We zorgen ervoor dat alle veiligheidspoortjes open zijn. Dit gaat gewoon goed lopen."

Afgelopen jaar gaven bezoekers van Schiphol gemiddeld 13,65 euro uit in de winkels achter de securitycontrole. Dat is een daling van 2,2 procent. De bestedingen aan eten en drinken stegen met 8,4 procent naar gemiddeld 4,68 euro. Door de groei in het verkeer verdiende Schiphol meer aan parkeren.

STER reclame