NOS NieuwsAangepast

Flinke groei valse webwinkels: 'oplichter gebruikt url bakker op de hoek'

Het aantal malafide webwinkels is explosief gegroeid. Uit cijfers van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) blijkt dat de politie vorig jaar 438 keer actie ondernam tegen frauduleuze verkoopwebsites. In 2016 gebeurde dat nog maar 35 keer.

De valse webwinkels verkochten nepartikelen, leverden bestelde producten niet of vroegen om creditcardgegevens waarmee later illegaal aankopen werden gedaan. De politie ziet dat fraudeurs vaak dezelfde methoden toepassen, zei Gijs van der Linden, teamleider bij het LMIO, in het NOS Radio 1 Journaal.

Bij techwinkel BCC verscheen naast bcc.nl bijvoorbeeld ook ineens bcc.com, waardoor je denkt dat je met een echte website te maken hebt.

Gijs van der Linden, teamleider LMIO

Zo richten fraudeurs in de decembermaanden vaak valse websites op die korte tijd actief zijn. Daarnaast kopiëren ze bestaande webwinkels op adressen die sterk lijken op het origineel of kopen ze Nederlandse domeinnamen op.

"Bij techwinkel BCC verscheen naast bcc.nl bijvoorbeeld ook ineens bcc.com, waardoor je denkt dat je met een echte website te maken hebt", zegt Van der Linden. "Of fraudeurs gebruiken een url met de naam van de bakker op hoek en verkopen daar nepspullen op."

Die laatste variant wordt meestal toegepast door criminelen in het buitenland. Zij zijn vaak lastig te traceren, zegt Van der Linden, "maar Nederlandse verdachten houden we zeker aan." Het LMIO onderzocht vorig jaar 526 verdachten. Betalingen aan valse websites worden vaak geblokkeerd of de webwinkel wordt offline gehaald.

Een voorbeeld van een kopie van de webwinkel van BCC

Het aantal aangiften van internetoplichting daalde vorig jaar wel. In totaal kwamen bij het LMIO in 2017 ruim 38.000 aangiften binnen, ongeveer 8000 minder dan het jaar ervoor. Uit politieonderzoek blijkt dat iets minder dan de helft van de benadeelden aangifte doet. Per gedupeerde bedroeg de gemiddelde schade ruim 197 euro.

Detailhandel Nederland vindt het aantal keren dat actie wordt ondernomen laag in verhouding met het aantal aangiftes. Het gaat slechts om ongeveer 1 procent van het totaal, zegt Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit bij de belangenvereniging. "Internetoplichting moet keihard aangepakt worden. Het schaadt de reputatie van betrouwbare webwinkels."

Ingetrokken aangiften

In 2017 werd meer dan 5400 keer een aangifte weer ingetrokken, bijvoorbeeld omdat de goederen later dan verwacht alsnog bij de koper terechtkwamen. Van der Linden: "Er zitten ook gevallen tussen van mensen die om 12.00 uur een pakketje zouden krijgen, maar die om 12.05 uur nog niets hebben gehad. Die doen dan direct aangifte." Ook als er alleen gevoelsmatig sprake is van oplichting, bijvoorbeeld bij een smartphone die kort na de aankoop kapotgaat, onderneemt de politie geen actie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl