Kamer: treuzel niet met aanpak wildgroei Engels in hoger onderwijs
Het kabinet moet snel controleren of universiteiten en hogescholen niet onnodig veel Engelstalige opleidingen aanbieden. Ook moet goed gecheckt worden of de kwaliteit van het Engels in die opleidingen voldoende is. Regeringspartij CDA en de oppositiepartijen GroenLinks en SP willen dat minister Van Engelshoven van Onderwijs haast maakt met de uitvoering van de in het regeerakkoord gemaakte afspraken.
De Kamerleden maken zich zorgen, omdat de onderwijsminister vindt dat universiteiten en hogescholen voorlopig zelf de dreigende 'verengelsing' in de gaten moeten houden. Ergens voor de zomer komt ze met een 'visiebrief internationalisering hoger onderwijs', heeft ze vandaag bekendgemaakt.
Steenkolenengels
GroenLinks-Kamerlid Özdil is niet tegen Engels in het onderwijs, maar vreest de achteruitgang van het onderwijs als er te veel 'steenkolenengels' wordt gesproken. De Nederlandse economie heeft er weinig aan als afgestudeerden zowel slecht Nederlands als slecht Engels beheersen. "Ik krijg van studenten de meeste bizarre verhalen te horen."
Universiteiten hopen met Engels onderwijs ook studenten van buiten de Europese Unie aan te trekken. Die leveren meer geld op, maar dat vindt GroenLinks een slechte reden om voor Engels te kiezen.
Voldoende
Samen met het CDA en de SP reageerde Özdil in oktober verheugd op de tekst in het regeerakkoord waarin staat dat het kabinet 'scherper zal toezien' dat opleidingen alleen Engelstalig zijn wanneer dit een 'toegevoegde waarde' heeft, de 'kwaliteit van voldoende niveau' is en er in 'voldoende mate Nederlandse opleidingen zijn'.
Het CDA, GroenLinks en SP willen dat dit voornemen snel wordt uitgevoerd, ze willen niet eerst wachten op de visiebrief van Van Engelshoven. "Dit debat moet gevoerd worden", aldus SP-Kamerlid Futselaar. CDA-Kamerlid Van der Molen beaamt: "We moeten hier snel over spreken."
Minister Van Engelshoven wil in het voorjaar nog met allerlei organisaties overleggen, zoals de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW).
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer opleidingen aan hogescholen en universiteiten in het Engels zijn. 20 procent van de universitaire bachelors zijn volledig in het Engels, bij de masteropleingen is dat maar liefst 70 procent.
Voorstanders van Engelstalig onderwijs benadrukken dat meer internationalisering goed is voor de Nederlandse wetenschap en dat het ook meer buitenlandse goede docenten aantrekt.