Vliegen tijdens een storm: vechten tegen Moeder Natuur

Aangepast
Geschreven door
Danny van Zeggelaar
redacteur Online

We kennen ze allemaal wel: de video's waarop vliegtuigen met harde wind scheef aan komen vliegen om vervolgens gewoon op de baan van Schiphol te landen. Ook gisteren moesten de piloten alle zeilen bijzetten om hun kist veilig aan de grond te krijgen, of juist op te laten stijgen.

Onderstaande video geeft weer hoe lastig piloten het gisteren hadden op het vliegveld van Düsseldorf.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Storm blaast landende vliegtuigen heen en weer

Maar eigenlijk is die techniek heel normaal, zegt pilote Eva Claire Marseille uit Haarlem. Ze woont momenteel in Hongkong en heeft jaren in heel Europa gevlogen voor Ryanair in een Boeing 737. Nu is ze bij Cathay Pacific in opleiding om met een Boeing 747 te vliegen, ook richting Schiphol. Bijna 100.000 mensen volgen haar verrichtingen via Instagram.

"Je hebt natuurlijk te maken met allerlei limieten tijdens een storm", zegt ze. "Je hebt kans dat het vliegveld dichtgaat of dat je moet uitwijken. En bovendien mag je alleen een poging tot landen doen als het nog verantwoord is. Als de storm boven het vliegveld zit, dan mag het helemaal niet. Maar met een flinke wind kan landen wel."

Eva Claire Marseille in een Boeing 737-800 Instagram

De techniek om met zware zijwinden (crosswinds) te landen heet crabben. Daarbij vliegt de piloot niet met de neus van het vliegtuig richting de baan, maar tegen de wind in. "Maar je wilt uiteindelijk wel dat je landingsgestel recht op de baan komt", zegt de pilote. Dat gebeurt als het vliegtuig net boven de baan vliegt. "Op het laatst draai je je vliegtuig dan met je voeten recht met het richtingsroer, dat in de staart zit."

KLM-piloot Eimerd Bult (Boeing 777 en 787) zegt dat vliegen bij extreem weer met name bij kleinere vliegtuigen lastiger is. "Windstoten kunnen het vliegpad en de vliegsnelheid ontregelen", legt hij uit. "Dit vraagt dan om een vlotte correctie, zonder te veel te corrigeren. Omdat kleinere vliegtuigen te maken hebben met een lagere 'massatraagheid', is dat hinderlijker dan bij grote vliegtuigen."

De basis van het vliegen tijdens een storm leer je tijdens je opleiding en in de flight simulator, maar écht goed landen tijdens extreem weer leer je in de praktijk, zegt Marseille. "Als je net begint, als co-piloot, dan heb je nog te maken met limieten en landen de gezagvoerders. Bij Ryanair viel die limiet na anderhalf jaar weg, en kon je landen met de maximale windsnelheid die het vliegtuig aankan. Van de ervaren piloten leer je hoe zij handelen."

Volgens KLM-piloot Bult is het vliegen met hevige wind overigens best goed te leren in de simulator. "Die zijn tegenwoordig zo geavanceerd dat ook de meest extreme omstandigheden kunnen worden getraind. En dit soort extreme situaties komen natuurlijk ook terug in periodieke trainingen."

Cathay Pacific-pilote Marseille haalt overigens wel veel plezier uit het vliegen tijdens een storm of heftige wind. "Je moet de hele tijd gefocust zijn als er harde wind staat. Je doet er wat gas bij, dan neem je weer wat gas terug. Daar moet je heel snel in zijn en op zo'n moment moet je ook flink werken. Het is een beetje vechten met Moeder Natuur. Als je elke dag een stralende zon hebt en geen wind, dan is de uitdaging er snel van af. Even lekker stoeien, dat vindt elke piloot leuk."

Maar, zo zeggen zowel Marseille als Bult: veiligheid staat altijd voorop. "Als niet voor een veilige vluchtuitvoering kan worden ingestaan, dan wordt een alternatief vluchtplan gekozen en wordt bijvoorbeeld uitgeweken. Of helemaal niet gevlogen", zegt de KLM-piloot.

STER Reclame