Hoe komt beginneling Famke Louise ineens aan 7 miljoen views op YouTube?

Aangepast
Geschreven door
Carmen Dorlo
redacteur Online

Al die boys, ja, ze willen mee
Ja, maar dat gaat niet zo makkelijk
Ik ben op mijn monnie, waar is het de way
Ja, mijn sannie is verraderlijk

Ken je de bovenstaande tekst? Grote kans van wel. De afgelopen twee weken kon je er namelijk bijna niet omheen: de single Op Me Monnie van YouTuber (en inmiddels ook zangeres) Famke Louise werd miljoenen keren bekeken op YouTube.

Een aantal dagen geleden heeft Famke Louise haar tweede single gelanceerd: Vroom. Ook deze single gaat hard met, bijna 2 miljoen views in drie dagen tijd. Hoe is het mogelijk om als nieuwe artiest miljoenen views te hebben terwijl je geen label hebt?

Famke Louise is een voorbeeld van de nieuwe artiestengeneratie die om een plekje in de hitlijsten vecht via YouTube en daarbij slim gebruik maakt van een fanbase die is opgebouwd via vlogs. "YouTube is momenteel het belangrijkste platform voor artiesten om door te breken en vloggers, met een jonge doelgroep, lukt dat het snelst", legt muziekjournalist Atze de Vrieze uit. "Daar gaat het nu om bij nieuwe artiesten. Ze moeten meteen de eerste dagen knallen met views op streamingdiensten zodat ze in de machine terechtkomen. Nadat ze al die views hebben gekregen, gaat het pas om de hitlijsten."

250.000 volgers

Door bijna twee jaar te vloggen over "beauty, fashion en soms ook challenges" heeft Famke Louise een achterban van bijna 250.000 abonnees gecreëerd. "En die fans vinden haar leuk, houden van haar. Ze kennen haar persoonlijke verhaal door de vlogs", legt De Vrieze uit. Dat helpt Famke Louise bij de overstap naar een muziekcarrière: fans zijn trouw. "Daarom blijven ze haar nummers luisteren, keer op keer."

Ook YouTube noemt de trouwe achterban als een van de redenen voor haar succes. "Voor veel mensen lijkt het misschien alsof Famke Louise uit de lucht komt vallen, maar de werkelijkheid is dat ze bijna twee jaar al honderdduizenden fans aantrekt met haar vlogs", zegt Marijn Poeschmann, partnership manager bij YouTube.

NOS Mashup-verslaggever Iris interviewde Famke Louise eind november over haar succes en de soms heftige reacties die ze oproept. Bekijk de video hier:

Famke Louise zelf zegt dat ze altijd wel bezig is geweest met muziek, maar dat haar ervaring als YouTuber heeft meegewogen bij haar besluit. "Het was gewoon heel simpel. Ik zat in de studio en dacht: waarom niet? Het klonk goed", vertelt de zangeres.

Dat het makkelijker is als YouTuber om de muziek in te stappen, wil niet zeggen dat zij minder hard werken, gaat Famke Louise verder. "Je hebt zo hard gewerkt om een YouTube-kanaal op te bouwen, dan kan je net zo goed een nummer erop zetten. Heel veel artiesten doen dat al."

Op YouTube krijgt iedereen een kans. Het is aan het grote publiek zelf dat bepaalt wie een grote aanhang krijgt en wie niet.

Marijn Poeschmann

Het succes van haar muziek laat zien dat niet alleen internationale sterren op YouTube doorbreken bij een groot publiek, vertelt Poeschmann. Boef, Teske de Schepper en Ronnie Flex zijn ook allemaal namen van artiesten die via YouTube bekendheid genereerden. Zo was Boef al jaren actief als rapper, maar hij werd pas bekend door zijn vlogs. "Dat hielp hem uiteindelijk om een album met een nummer 1-notering (Habiba) binnen te halen in de hitlijsten", legt De Vrieze uit.

Het succes van Famke Louise is een voorbeeld van een nieuwe trend in muziekland. "En een goed voorbeeld van wat we democratisering noemen: er is niet een select groepje platenbazen of zendermanagers dat bepaalt wie een kans krijgt", zegt Poeschmann. "Op YouTube krijgt iedereen een kans. En het is het grote publiek zelf dat bepaalt wie een grote aanhang krijgt en wie niet."

Uit een rapport van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) blijkt dat YouTube verantwoordelijk is voor 46 procent van alle tijd die er besteed wordt aan het luisteren naar muziek on demand. Van alle 13- tot 15-jarigen luistert 79 procent muziek via een videostreamingplatform als YouTube.

Daarbij breken artiesten met een jonge doelgroep momenteel sneller door. "En die jonge doelgroep maakt massaal gebruik van streamingdiensten als Spotify en YouTube. Als je als artiest daarop inzet, is de kans veel groter dat je doorbreekt", zegt De Vrieze.

En als je eenmaal veel views hebt, komt de machine op gang. "Dan kom je de hitlijsten binnen en word je interessant voor sponsoren. Je wordt geboekt: ieder schoolfeest wil Famke Louise nu. Het is eigenlijk een sneeuwbaleffect: van vlogger ga je de muziek in, gebruik je Youtube als belangrijk platform om bekendheid te genereren, kom je in de hitlijsten terecht en word je uiteindelijk geboekt."

In de toekomst zullen we deze aanpak alleen maar meer gaan zien, zegt De Vrieze. "Meerdere vloggers gaan dit proberen. Het is alleen de vraag hoeveel vloggers ook echt bekend blijven. Jonge fans zijn namelijk ook genadeloos, ze willen altijd iets nieuws."

En juist tegenwoordig kan succes net zo snel weer verdwijnen als het is gekomen. "Maar Famke Louise, die heeft nu de jackpot."

STER Reclame