Hét YouTube-stel is uit elkaar: 'Ze moesten het op deze manier uitleggen'
Guus Dietvorst
redacteur Online
Guus Dietvorst
redacteur Online
Nou, het is uit.
Dit is het begin van een 11 minuten durende video op het YouTube-kanaal van de populairste Nederlandse vlogger Enzo Knol. In de zogenoemde break-upvideo vertellen Enzo en zijn vriendin Dee (Demira van der Zeeuw) aan 1,6 miljoen abonnees dat ze uit elkaar gaan.
De video kwam ongeveer 24 uur geleden online en is inmiddels anderhalf miljoen keer bekeken. Dat is veel, ook voor Enzo Knol. En ook het aantal comments is hoog: de teller staat op zo'n 50.000.
Dee huilt heel erg veel. Ik doe dat wat minder snel en eerder als ik alleen ben.
Het is een emotionele video - Dee is bijna de hele tijd in tranen - en ook de fans reageren geëmotioneerd in de comments. "Ze lijken het perfecte koppel, dus dit kan een enorme shock zijn voor kinderen", legt Eveline Gillot uit. Ze maakte een documentaire waarin een groep populaire Nederlandse YouTubers werd gevolgd.
Dat de fans zo meeleven komt ook doordat ze Enzo en Dee op de voet kunnen volgen; er wordt elke dag een nieuw vlog gepubliceerd. "Basisschoolkinderen, en iets ouder, zijn verslingerd aan Enzo", aldus Gillot. "En dus ook aan Dee, want ze doen alles samen. Dit is voor veel van die kinderen het eerste stelletje dat ze zo zien. En dan zien ze dus ook dat zoiets slecht kan aflopen."
Lees hieronder wat dat doet met de fans:
Enzo Knol is ruim vier jaar bezig met zijn vlogs. Hij maakte er tot nu toe ruim 1400. Dee maakte haar entree in video nummer 37. "Dus de kijkers hebben een band", zegt Daan Sip, die YouTubers managet met zijn bureau Social1nfluencers.
Die band is de reden dat ook een relatiebreuk uitgebreid aan bod komt. "Enzo kan natuurlijk niet gewoon zeggen: nou Dee komt voortaan niet meer. Je moet dat uitleggen aan de fans." En dat is ook wat de twee doen in de video. Ze leggen uit dat er nooit iemand is vreemdgegaan, dat ze nog van elkaar houden, maar dat het gewoon niet meer gaat.
"Ze moeten het wel publiekelijk vertellen, want anders klopt het niet meer", zegt ook Gillot. "Als ze niet zo'n video uploaden, is een van de hoofdpersonen ineens weg. Dat kan natuurlijk niet. Als er iemand uit Goede Tijden Slechte Tijden wordt geschreven, dan gaat dat ook niet zonder uitleg."
Break up-video's zijn dan ook een bekend fenomeen. Bekende vloggers Milan Knol (de broer van) en Gio gingen Enzo en Dee recentelijk voor. Opvallend genoeg worden die video's vaak heel goed bekeken, en dat zorgt voor extra advertentie-inkomsten.
Toch doen ze het daar niet om, denkt Jonatan de Boer. Ook hij heeft een managementbureau voor YouTubers. "Dit is geen aandachttrekkerij. Dit is gewoon hoe het werkt. Deze breuk is een ervaring, een emotie. Dat laten ze zien."
We kunnen nog met elkaar lachen. Maar we hebben niet meer dat… Hoe noem je dat? Dat sprankeltje.
Volgens De Boer is dat juist precies waar de vlogs over gaan. "We maken zoveel mee met ze: Dee die in het ziekenhuis ligt, Enzo die zijn droomauto, een Porsche, koopt. De fans zijn een soort eenzijdige vrienden. Enzo en Dee delen alles wat ze willen delen."
Om meer geld te verdienen, hadden Enzo en Dee het juist niet uit moeten maken, denkt De Boer. "Voor de views hadden ze beter bij elkaar kunnen blijven en kindjes moeten krijgen. Dat had ze veel meer opgeleverd."
Maar dat de views toch niet helemaal onbelangrijk zijn, blijkt aan het eind van de video:
Nou mensen bedankt voor het kijken naar deze video. Doe nog even een duimpje omhoog en vergeet niet te abonneren.