'Onderaannemers waarschuwden BAM voor scheuren parkeergarage Eindhoven'

De ingestorte parkeergarage in Eindhoven ANP

Onderaannemers hebben bouwbedrijf BAM al in maart gewaarschuwd voor problemen met de vloerplaten van de later ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport. Dat meldt EenVandaag dat met de onderaannemers heeft gesproken.

Zij stapten naar BAM omdat er in vloerplaten scheuren zaten en de platen doorbogen. Ook werden plassen op de vloer gezien, wat erop zou kunnen duiden dat de vloer gebroken was.

De parkeergarage stortte op 27 mei in, enkele uren nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren geweest, Uit onderzoek bleek dat de instorting het gevolg was van een technische fout in de vloerplaten. Sindsdien zijn door het hele land gebouwen gesloten omdat ze mogelijk onveilige vloeren hebben. Vandaag werd door Eindhoven Airport bekendgemaakt dat de ingestorte garage helemaal wordt gesloopt en dat de bouw in april van voren af aan begint.

We vroegen ons af of die vloer wel in de haak was. Onze mensen moesten erop werken.

Onderaannemer in EenVandaag

Een dag na de instorting zou door een betrokken constructeur tijdens een bijeenkomst zijn gezegd dat er geen signalen waren dat het gebouw op instorten stond. Maar dat klopt volgens EenVandaag niet.

Twee maanden voor het instorten van de garage in Eindhoven zijn onderaannemers naar BAM gestapt, omdat ze vreesden voor de veiligheid van hun medewerkers. "Wij maakten ons zorgen over die scheuren", aldus een van de aannemers, "We vroegen ons af of die vloer wel in de haak was. Onze mensen moesten erop werken." Ook wezen ze op de plassen op het parkeerdek.

Geen constructiefout

In een reactie zegt BAM dat de scheuren op het bovenste parkeerdek, waar de instorting begon, niet zijn onderzocht. Wel de scheuren op lagere etages. Volgens de bouwer is daarbij vastgesteld dat de scheurvorming binnen de veiligheidseisen viel en dat er geen sprake was van een constructiefout. De conclusie was dat het cosmetisch wegwerken van de scheuren voldoende was.

De bouwer heeft de leverancier van de vloerplaten aansprakelijk gesteld. Die leverancier zegt dat er tijdens de bouw veel bouwfouten zijn gemaakt die hebben geleid tot de slechte staat van de vloerplaten.

Direct ontruimen

Ingenieur en constructie-expert Jan Font Freide van Royal HaskoningDHV zegt in EenVandaag dat het gebouw direct ontruimd had moeten worden. De scheuren en doorbuigingen waren volgens hem duidelijke aanwijzingen dat het gebouw kon bezwijken.

BAM had volgens de ingenieur meer onderzoek moeten doen. "Het gebouw heeft wel degelijk gewaarschuwd. Tijdens de bouw zijn forse scheuren ontdekt. En er is ontdekt dat de vloeren wel erg veel doorbogen. Dan moet je aan de bel trekken."