Meer zwaargewonden en ongelukken op de weg
Het aantal verkeersongelukken en zwaargewonden neemt sterk toe, afgaande op cijfers van verzekeraars. Vorig jaar noteerden ze 905.000 schadeclaims, een stijging van 8 procent. Onder particuliere rijders steeg het aantal aanrijdingen zelfs met 10 procent naar 625.000.
Er waren ongeveer 21.400 ernstige verkeersgewonden, iets meer dan het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Dat is het hoogste aantal sinds het SWOV in 1993 met de ongevallenregistratie begon.
Drukte
De cijfers van de verzekeraars staan in de Risicomonitor Verkeer van het Verbond van Verzekeraars. Ruim twee derde van de aanrijdingen komt dus voor rekening van particulieren, bij de andere zijn zakelijke rijders betrokken, zoals leaseauto's, bestelbusjes en vrachtauto's.
Als belangrijkste oorzaak van het gestegen aantal verkeersongelukken noemen de verzekeraars de grotere drukte op de weg vanwege de opbloeiende economie. Er worden meer kilometers gereden en dat leidt tot meer ongelukken.
Daarnaast gaat het vaker mis doordat de infrastructuur niet overal berekend is op de toenemende drukte. En als derde oorzaak wijzen de verzekeraars op het smartphonegebruik achter het stuur en in het verkeer.
Er zijn grote regionale verschillen. De meeste schadeclaims komen naar het aantal huishoudens gerekend uit de zuidelijke provincies Noord-Brabant, Zeeland en Limburg. In Groningen en Friesland worden de minste claims ingediend.
De verzekeraars becijferen dat verkeersongelukken inmiddels een schadepost opleveren van 14 miljard euro aan materiële schade, letselschade en de economische kosten van vertragingen.
De politiek moet haast maken met het verkeersveiligheidsbeleid, vindt directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. De verzekeringsbranche lanceerde dit voorjaar het Verkeersveiligheidsmanifest dat ook in het regeerakkoord is opgenomen.
In 2016 waren er 629 doden in het verkeer te betreuren, acht meer dan in het jaar ervoor. Volgens het SWOV, het onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid, vielen er 21.400 ernstige verkeersgewonden, 100 meer dan in 2015. Sinds 2007 stijgt het aantal ernstige verkeersgewonden gestaag.
Het Verbond van Verzekeraars kan niet zeggen of het stijgende aantal verkeersongelukken zal leiden tot hogere verzekeringspremies. "Daar gaan de verzekeraars over en niet het Verbond, maar het is goed voorstelbaar dat hogere schadelasten leiden tot hogere premies", aldus een woordvoerder.
Vergelijkingssite Independer constateert dat de premies voor autoverzekeringen sinds eind 2015 steeds duurder worden, vooral dit jaar stijgt de premie fors. In november is de premie voor nieuwe autoverzekeringen 25 procent hoger dan twee jaar geleden.
Veel verzekeraars lijden verlies op autoschadeverzekeringen doordat er meer schadegevallen zijn en herstellingen vaak duurder zijn. Met hogere premies wordt geprobeerd de verliezen op te vangen.
Zwijnen en herten
Ook het aantal aanrijdingen met dieren zoals reeën, vossen en zwijnen stijgt sterk. In 2016 werden er 7799 gevallen met schade gemeld, tegen 6458 in 2015, een stijging van 20 procent. De ongelukken gebeuren vooral in provincies met veel bos, heide en natuurgebieden, zoals Gelderland, Noord-Brabant en Overijssel.
In de periode 2013-2016 kende de provincie Flevoland met 886 gevallen het minste aantal aanrijdingen met dieren. Gelderland spant de kroon met 4138 aanrijdingen.
Er gebeuren ook meer aanrijdingen doordat we steeds meer wild hebben in natuurgebieden die meer verbonden zijn met minder hekken. Ecoducten leiden niet tot minder aanrijdingen want door de wildbruggen kunnen de dieren zich ook weer verder verspreiden. De meeste aanrijdingen vinden plaats op de N-wegen, provinciale wegen en gemeentelijke wegen.